vrijdag, augustus 25, 2006

Perfectie

Muziektrack van de dag: 'Run Like Hell' - Pink Floyd

Tenzij u niet één van de volgende winkels hebt bezocht de laatste tijd: Fnac, Carrefour, Mediamarkt, ...,

tenzij u nooit de cultuurpagina's in uw krant of tijdschrift raadpleegt,

tenzij u een cultuurbarbaar bent,

tenzij u zo afgestompt bent door de routineuze dagelijkse handelingen,

dan weet u niet dat EINDELIJK het historische concert van Pink Floyd 'Pulse' op DVD verkrijgbaar is.

Vind ik superlatieven om de muzikale perfectie van het concert zelf, zowel als de technische transfer op DVD te bespreken: NEE.

JAREN werd eraan gewerkt: elke beeldje, elk frame, elke noot moest gerestaureerd en klaargemaakt worden voor de digitale transfer.

Releases werden uitgesteld want 't was niet goe genoeg, talrijke berichten vloeiden in forums, Pink Floyd-fans kregen het bijna aan hun hart bij de gedachte dat dit meesterwerk verloren zou gaan.


Het 'Pulse'-concert van Pink Floyd is, houdt u vast, ja, hier komt het: DE PERFECTIE ZELF.

Het is zo magistraal dat ik een krop in mijn keel kreeg toen ik het voor eerst zelf hoorde en zag op een gigantische flatscreen in de FNAC.

Ik kocht de DVD, bekeek het opnieuw op mijn meer bescheiden tv en ik huilde toen Dave Gilmour 'Wish You Were Here' aanvatte.

Ik voelde mijzelf verheven boven de planeten bij 'Run Like Hell' en tussen dat alles in zat ik naar adem te happen.


Het was zo intens dat het bijna ondraaglijk is.

Zoveel schoonheid.

En nee, ik vind er niet meer woorden voor want ik zou enkel afbreuk plegen.

Ik gebied u: u gaat nu naar de winkel en u koopt de 'Pulse' DVD.

'Pulse' kopiëren is een misdaad tegen de mensheid die met de dood zou moeten bestraft worden.