donderdag, januari 31, 2013

Interview synthesizer muzikant Tim Fielding

Nieuwe composities van Tim Fielding te beluisteren onder dit interview.

Elke donderdag nodigt Tim Fielding mij thuis uit voor een etentje en een babbel. Deze vreemde introverte figuur maakte mij al snel onder de indruk met zijn muziek. Onder dit interview kan je een aantal fragmenten beluisteren.

Je maakt elektronische muziek. Veel lezers denken dan meteen aan techno en house. Welke soort elektronische muziek maak jij?

Synthesizer muziek genre Jean Michel Jarre en Tangerine Dream.  Voornamelijk muziek waarin de zuiverste klanken voorkomen.

Wat zijn voor jou zuivere klanken?

Voornamelijk stringklanken die ook het meest gebruikt worden door Vangelis, Tangerine Dream en Jean Michel Jarre.  Ik werk niet met klassieke piano en viool klanken maar met ‘synth’ klanken.

Hoe begin je aan de compositie van een nummer?

Door te experimenteren op mijn orgel. Ik ben al jaren gebonden aan een patroon wat eigen is aan artiesten zoals Jean Michel Jarre, Yanni en Tangerine Dream.  Net als de meest gevoelige artiesten maken ze de beste muziek als ze zich ‘down’ voelen.

Je spreekt over je ‘down’ voelen.  Denk je dat je gemoed doorslaggevend was om met muziek te starten?

Mijn E.Q. (emotionele intelligentie) ligt zeker hoger dan mijn I.Q.  Ik zit met ongeveer 12 ziektebeeldjes.

Wat zijn die ziektebeeldjes?

Mijn hoofdziektebeeld is schizoïde wat betekent een neiging tot schizofrenie.  Daaruit vloeien enkele andere ‘mankementen’ voort zoals autisme, minderwaardigheidscomplex én grootheidswaanzin op het vlak van mijn muziek, motorische stoornissen, neurose en psychose, manische depressie gepaard gaand met angsten, verlegenheid, …

Het leven is dus zwaar voor jou?

Ja door mijn ziektebeeld en nee omdat ik steeds de optimist  laat werken in mijzelf en mij elke dag vasthoud aan mijn muziek.

Wat gebruik je allemaal om je muziek te maken?

Vroeger gebruikte ik de Roland D50, de Kawai K1 en de Roland Rhodes. De laatste tijd werk ik met software synthesizers in het programma FL Studio 10.  Ik werk met de VST’s Roland Jupiter 8, de Minimoog, de Yamaha DX7 en DX10 en de Absynth 5.

Waar kunnen mensen je muziek beluisteren?

Via You Tube (onder dit interview kun je een aantal fragmenten horen).