maandag, juni 26, 2006
Hoe wordt u een ICT-piraat ? (deel 1: downloaden)
Als IT en internetliefhebber van het eerste uur -ik herinner mij de tijd dat ik moeizaam DOS-commando's zat in te typen op een monochroom scherm en ik in Quickbasic zat te programmeren om met voldoening een 'ping' geluidssignaaltje uit de computer te krijgen- , krijg ik vaak vragen over 'downloaden'.
Maar ook over hoe je een server kunt 'hacken' (lees: inbreken of op hol laten slaan), hoe wanneer Windows 'crasht' de ganse zooi opnieuw te installeren, hoe jezelf te beschermen tegen ongedierte, hoe films en cd's te 'rippen' (lees: de digitale broninformatie uitlezen en kopiëren) om ze tot MP3, AVI of MPEG bestanden -auditief en visueel vaak minderwaardige formaten t.o.v. het originele cd en dvd formaat- om te vormen.
Laat het duidelijk zijn dat ik als audiopuritein geen uitstaans heb met de vaak belabberde MP3 geluidsbestanden en ik voorstel om vanaf heden met z'n allen ten minste voor 192 kbps (= kilobyte per second) MP3 bestanden te gaan, tenzij u de originele studio-opnamen bewust wil vermassacreren tot compacte audiobrei.
Ook krijg ik vragen over 'Hoe maak ik een website?', 'Hoe krijg ik de kiekjes van mijn digitale camera op mijn computer?' of 'Hoe breng ik mijn collega in verlegenheid door plots op zijn scherm een pornokiekje te toveren?', de laatste is een klassieker op kantoren waar verveling troef is.
Behulpzaam als ik ben, hierbij een eerste bijdrage over 'downloaden' met interessante links voor verdere research. Gebruik op eigen risico en wees u bewust dat de meeste bestanden die circuleren in de onderstaande netwerken niet legaal zijn. Snel effe 'Cars' -de nieuwste animatieprent uit de Pixar-stal downloaden behoort inderdaad tot de mogelijkheden maar is zeker niet legaal.
Niemand 'downloadt' maar toch hebben 'P2P sharing' (lees Peer to Peer) netwerken een ongelooflijk en nog steeds stijgend succes. 'Peer to Peer' betekent dat er een internetverbinding tot stand komt tussen u en doorgaans een wild vreemde die enkele bestanden aanbiedt waarin u geïnteresseerd bent en die u graag als het effe kan zonder betalen wilt verwerven.
Misschien heeft u ook iets dat u wilt 'delen' met anderen en zo heb je al vlug een spinnewebachtige structuur waarin Jan en alleman 'files' (lees: bestanden) zit uit te wisselen, los van het feit als er op die bestanden nu al dan niet auteursrecht berust. In principe kunt u alles wat er zich op de harde schijf van uw computer bevindt, of op een cd of dvd 'delen' met andere internetgebruikers.
Zo laat het populaire download programmaatje Emule o.a. toe om de statistieken op te vragen van het aantal actieve verbindingen op het Gnuttela netwerk: op dit moment van schrijven 24 miljoen internationale gebruikers en maar liefst 792,4 miljoen files die worden 'geshared'. Uiteraard behoort u daar niet bij.
De piraten van de digitale snelweg kijken echter minzaam neer op programma's zoals Emule, E-Donkey 2000, Shareaza en -de verschrikking zelve- Kazaa.
Kenners opteren liever voor het 'torrents' netwerk met snellere verbindingen maar net iets minder gebruiksvriendelijkheid: eerst een zoekterm inbrengen op een Torrent zoekmachine, vervolgens doorgesluisd worden naar een site waarop je (soms) moet registreren zoals bvb. Demonoid , dan de link naar de gewenste torrent aanklikken en dan start een (gratis) torrent downloadprogramma als BitComet op.
Maar de echte schier professionele illegale distributeurs vind je op Usenet, beter gekend als nieuwsgroepen: véél snellere verbindingen, maar vaak slechts tijdelijke en fragmentarische beschikbaarheid van de vers gekraakte software en bioscoopfilms. Daarvoor gebruik je dan een progamma als Newsleecher en dien je even de juiste instellingen in te geven wat betreft de nieuwsservers van jouw provider: die vind je in de handleiding of website van uw provider onder de noemer 'nieuwsgroepen' of 'Usenet'.
En dan is er ook nog IRC, het avant-la-lettre chatforum van piraten en de lustige share- en chatcommunity. In doorgaans goed bewaakte kanalen, worden via bijna geheimtaal commando's, met een aantal drukken op de knop enkele gigabytes aan informatie versluisd. Alles behalve gebruiksvriendelijk maar als u een computertechneut bent, of wilt indruk maken op andere hackers, piraten en 'release' groepen dan is IRC uw keuze.
Muziek, moeilijk te vinden tracks, de laatste nieuwe obscure albums of bestofte parels, geen zorg, effe Soulseek installeren en opstarten: het muziekdownload programma van de 'conaisseur'.
Porno, elk standje en elke perversiteit vindt u op Empornium. Voor u toegang verwerft moet u zich even registreren op de site en om te 'downloaden' daar hebt u weer een 'Torrent' programmaatje voor nodig zoals bvb. Bitcomet (zie boven).
We kunnen een boom opzetten indien al dit download geweld wel correct is t.o.v. de auteursrechthebbenden, legaal is het in géén geval.
We kunnen ons afvragen waarom een cinematicket tegenwoordig méér dan 7 euro kost, drankje of frisco niet inbegrepen? Waarom succesvolle muziek- en filmsterren graag nogal decadent opzichtig pochen met hun rijkdom, waardoor ze van de piraten community niet op véél begrip moeten rekenen wanneer het op hun gederfde inkomsten aankomt.
We kunnen ons ook afvragen hoe, als je bvb. kinderen hebt, die zich in de meeste gevallen aangetrokken voelen tot de muziek- en filmcultuur, je als ouder regelmatig een (nieuwe) cd van gemiddeld nog steeds 12 tot 18 euro kunt bekostigen of hen regelmatig eens naar de cinema kunt sturen aan 7 € het stuk.
Downloaden heeft ontegensprekelijk de toegang tot audiovisuele bronnen méér gedemocratiseerd, dan eender welke regeringsmaatregel ooit heeft bewerkstelligd.
Wie het geld niet heeft om een cd aan te kopen of de laatste film te bekijken in de bioscoop, die kan mits toegang tot een internetverbinding zijn cultuurconsumptie snel op peil brengen. Wie geld heeft die koopt (hopelijk) het originele exemplaar, op voorwaarde natuurlijk dat het product voldoende interessant is om gekocht te worden in de eerste plaats. Daar schort het nogal vaak: zowel de muziek- als filmcultuur is steeds meer verworden tot een commerciële aangelegenheid én een wegwerpproduct, géén archivering of een (kostelijke) aankoop waardig. Een shnabbel, een proevertje, niet meer of niet minder, en de downloadcultuur speelt handig in op dit fenomeen.
Concreet vb.: de fans van het eerste uur kopen bvb. een nieuwe cd van Placebo, om enkele maanden na de eerste release geconfronteerd te worden met een nieuwe dubbeleditie release. Legaal aankopen betekent dat je twee keer in de portemonnee mag tasten, gezien de tweede cd van die dubbeleditie niet afzonderlijk verkrijgbaar is. Downloaden dan maar en een recensie schrijven op bvb. Amazon dat de platenboeren zakkevullers zijn.
Fans van Kraftwerk, zoals ondergetekende kopen een originele cd waarop een kopijbeveiliging zit, waardoor ik die cd op slechts belachelijk slechte MP3 geluidskwaliteit kan beluisteren op mijn pc. Ironie: ik was genoodzaakt om een illegale kopij te downloaden van een cd die ik legaal had aangekocht, om die cd in optimale geluidskwaliteit te kunnen beluisteren -zoals de auteurs, audiopuriteinen als ze zijn het ongetwijfeld bedoeld hadden. Is downloaden dan gerechtvaardigd, misschien niet, maar wel begrijpbaar vanuit het oogpunt van de consument.
In het lokale bioscoopcircuit -nochtans woon ik niet in een dorp- kan ik enkel het meest commerciële aanbod, de blockbusters bekijken: een alternatieve film in de cinéma zien veronderstelt dan al een verplaatsing naar Gent of Brussel en een toegangsticket van 7 €. Cultuurconsumptie wordt op die manier een zeer kostelijke en tijdrovende aangelegenheid.
Volgens BAF (= Belgische Antipiraterij Federatie) is elk gedownload exemplaar quasi gelijk aan gederfde inkomsten. Deze stelling gaat niet op, gezien:
1) Niet elke download ook (nog) verkrijgbaar is in de winkel (bvb. oude vinyl 12" maxi exemplaren van muzieknummers) of niet meer leverbare 'limited edition' DVD-edities. Die 'limited edition' is trouwens ook met een zoutvat te nemen, gezien er dan soms nog eens een 'ultimate edition' verschijnt.
2) Een gedownload exemplaar niet noodzakelijk betekent dat de persoon in kwestie het materiaal zou aangekocht hebben, mochten er géén downloads bestaan. Er zijn bvb. véél muziekliefhebbers die downloaden zoals ze een cd in de winkel zouden voorbeluisteren, vooraleer ze besluiten om hem aan te kopen. Downloads worden dan ook vaak na een aantal beluisteringen gewist wegens het slechts korte 'appeal' van het item.
3) Bezitters van originele muziek- of filmdragers lenen die vaak uit in de vriendenkring, waardoor je evengoed zou kunnen stellen dat elke uitlening van een muziek- of filmdrager gelijk staat met gederfde inkomsten.
4) Er tegenwoordig zo véél digitale varianten op verschillende formaten bestaan (originele audio-cd, MP3 en ATRAC-formaat), dat iemand die één originele variant bezit gemakkelijkheidshalve vaak een andere variant download bvb. voor gebruik op de draagbare MP3-speler i.p.v. moeizaam zijn cd's te rippen.
En eerlijkheidshalve heb ik er stront aan, wanneer artiesten als Britney Spears en Michael Jackson klagen over hun tanende inkomsten zodat ze net niet hun tiende paleis kunnen aankopen.
En 't is triestig dat 'I Try', de 'Junior Vasquez Twilo Zombie Remix' van Macy Gray nog steeds niet legaal verkrijgbaar is, anders had ik die al lang aangekocht, waardoor het nu noodgedwongen de eerste MP3-piratenhit in de DJ-cultuur is. Ik draai ze met plezier.