donderdag, juni 01, 2006

Gumball Rally 3000 - De Gumball rijden en dan sterven

'The road of excess leads to the palace of wisdom.' - William Blake

Voor de leken: de Gumball Rally is wellicht één van de meest decadente en politiek incorrecte autofeestjes op aarde.

Het is één van die surrealistische gebeurtenissen waarin het leven de fictie imiteert. Het idee is afgeleid uit de gelijknamige film uit 1979.

Sinds 1999 is de Gumball Rally in mei een jaarlijks gebeuren. En ondanks de gigantische inschrijvingsprijzen verdringen de deelnemers zich voor een startplaats.

Het doel: 5.000 km per auto of moto overbruggen over twee of zelfs drie continenten (naargelang de editie) in 6 dagen.

Het parcours: de openbare weg.

De regels: er zijn geen, tenzij alle checkpoints onderweg passeren.

Voorwaarden aan de ingeschreven wagens: er zijn geen.

In het verleden reden er zowel ijscokarren, Ferrari's, Mini's, Porsche's, Rolls Royce, Bentley's, Astin Martin's, BMW's maar ook een '2 PK geit' mee. Door het beperkt aantal plaatsen (zo'n 120 wagens) wordt er voorrang gegeven aan 'aparte' wagens, in de meest brede zin van de betekenis, van opgekalefaterde autowrakken, oude politiewagens, oldtimers tot wagens die meer dan 1 miljoen euro kosten,

De prijzen: er zijn geen, tenzij je een gipsen beeldje als je de aankomst haalt als een prijs beschouwt.

Inschrijvingsprijs (benzine en snelheidsboetes niet inbegrepen): £ 40.000 -ja, u leest het goed zo'n 2.400.000 oude Belgische franken)

De vraag doemt: waarom zou een mens het in zijn hoofd halen om 5.000 km te gaan afmalen per auto in 6 dagen? Waarom zou je je eigen leven en dat van je medemens in gevaar brengen door de openbare weg als een rallyparcours te gebruiken?

Het antwoord: voor de lol om onderweg te zijn. De reis is het doel an sich, de aankomst halen bijzaak. Als ode aan de vrijheid van het zich individueel gemotoriseerd verplaatsen. Om na elke etappe te feesten met gelijkgezinden die dezelfde romantiek delen: de geur van benzine, grollende motoren, wegmotels, pompstations en een panorama dat voorbijschuift als een film.

Het is net als vragen aan een bergbeklimmer waarom hij de berg wil beklimmen: omdat de berg er is.

Kan niet, mag niet, zo denkt u misschien, het is onverantwoord de openbare weg als een rallyparcours te gaan gebruiken. Het is in tijden van grote bezorgdheid over de opwarming van de aarde, zelfs ethisch misdadig om zo'n evenement te organiseren, te promoten of eraan te participeren.

De Gumball Rally is ondanks die terechte bezwaren een feit en het rijdende bewijs, dat wie de poen op tafel legt om snel te rijden in een benzineverslindende sportwagen, dat ook mag zolang de rekening, de verzekering en de boetes maar worden betaald.

Ja, de logica is: vervuilen mag, zolang u maar netjes betaalt. Een rijke stinkerd kan dus héél veel vervuilen, terwijl Jan Modaal zit te mekkeren over de prijzen van een vuilniszak en de aluminium blikjes en plastiek flessen zit aan te stampen om er toch maar zoveel mogelijk in één zak te krijgen.

De deelnemers van de Gumball Rally zitten meestal goed bij kas, zodat ze met een grijns fenomenale boetes betalen om vervolgens weer weg te scheuren. En zelfs wanneer er rijbewijzen in beslag worden genomen en wagens geconfisceerd: er zijn nog altijd goede en vooral dure advocaten.
En een advocaat maakt het verschil in de nuance tussen rechtvaardigheid, straffeloosheid en doe-maar-op zolang u afdokt.

En nee, de Gumball Rally is géén illegale straatrace: het parcours over de openbare weg is netjes uitgetekend en publiek bekend en de koning van Marokko gaf zelfs een vrijgeleide omdat één van zijn vrienden meereed. De vertrekplaatsen betroffen -met officiële toestemming- o.a. de Eifeltoren en Trafalgar Square. Oh ja, en ze razen ook over de Belgische autoSNELwegen.

En het is goed voor de economie: het publiek komt massaal op het evenement af en de landen waar de karavaan passeert, verdienen goed aan de verkeersboetes die de deelnemers met de glimlach betalen. Er is zelfs een officiële website met daarop alle informatie over de route, zodat elke regering van het land waardoor de rally passeert, in principe het evenement zou kunnen verhinderen.

Sommige gemeentes zetten massaal ordediensten in, om de rally te dwarsbomen maar het zal de deelnemers worst wezen: met gps-systemen en zelfs illegale radardetectie systemen omzeilen ze met gemak wegblokkades. Een boete van 300 € is voor Jan Modaal een serieuze aanslag op zijn inkomen, voor de high society die de Gumball jaarlijks aantrekt is het een fooi.

Eén van de deelnemers die werd ondergeschept aan meer dan 200 km/u stelde zelfs voor aan de ordehandhaver om direct te betalen, op voorwaarde dat de gebouwereerde politie-agent een afdrukje van de radarfoto gaf voor bij de collectie te plakken. Geef toe: zoiets is decadent grappig.

Als je decadent wil zijn, dan moet je ook durven voluit gaan. Schaamte is niet op zijn plaats, want restricties ondermijnen het plezier.

En zelfs deze milieubewuste jongen moet toegeven: éénmaal de Gumball Rally meerijden met bvb. een Porsche Carrera GT, en dan op het eind van de rit zoals Thelma & Louisa, de Grand Canyon instorten, jawel, dat is wellicht mijn ultieme droom van 'having a good time'.

Want als een samenleving folies vergeeft zolang u maar afdokt, dan kan het toch: de samenleving zelf heeft immers evenementen als Gumball 3000 gecreërd, er komt zelfs veel volk naar kijken om te applaudiseren voor de voorbijscheurende wagens.

De krankzinnige officiële website van de Gumball 3000 vindt u
hier : (Flash player noodzakelijk)