zondag, oktober 23, 2005

Lotto

Acht miljoen EURO te winnen gisterenavond.

Ik kijk nooit rechtstreeks naar Lotto resultaten.

Ik zie het al voor me: één juist kruisje (op dat moment vallen er al enkele rasters af voor de hoofdpot), twee juiste kruisjes (in het beste geval hooguit nog één of twee rasters in de running, 't zit er nog in, mijn toekomstdromen zijn nog intact), drie juiste kruisjes (het ideaal om naar je werkgever te stappen en ronduit te zeggen je kunt je job in je **** steken komt al dichterbij), vier juiste kruisjes (bon, we hebben op zijn minst al de inzet terug, de indeling van mijn verdere leven hangt nu af van twee ballen), vijf juiste kruisjes (fuck vijf, zes, zes, zes, zes), zes kruisjes (nog eens checken, nog eens checken, nog eens checken, miljaar, het zijn er maar vijf en de 'reservenumero' is voor dikke vette loosers).

Vraag aan mensen wat ze zouden doen mochten ze de Lotto winnen en ze gaan gegarandeerd 'iets' kopen.

Niemand zegt bvb. ik stap naar mijn werk, scheld de collega's en oversten waarmee ik al jaren in staat van koude oorlog leef de huid vol, vervolgens keer ik huiswaarts en dan ga ik lekker languit in de zetel liggen om grondig na te denken wat ik nu met mijn leven zal aanvangen. Dat zou ik doen mijnheer Walter Grootaerts mocht ik euromiljonair worden. Zo'n eerlijk antwoord wordt er gegarandeerd uitgeknipt bij de commerciejongens van V.T.M.

Ja, dat zou ik bvb. doen mocht ik nog een job hebben, maar ik kan het mij toch levendig voorstellen.

Een fors monetair bedrag op je bankrekening, staat garant voor vrijheid: geen kruiperige sollicitatiegesprekken meer (ja, ik ben flexibel, dynamisch en ik klop met plezier overuren op eender welk moment, bwana), geen goedkope wegwerpartikelen (mmm, nja dat product is natuurlijk stukken degelijker dan product x die binnen mijn budget ligt, maar ik zal het toch maar met watertomaten i.p.v. biologische moeten doen; zo word je op termijn gegarandeerd zelf een 2de klas mens, steeds wat te kort voor de 1ste plaats) en als je de ganse zooi niet meer ziet zitten dan boek je toch gewoon een luxecabine op een cruiseship en overpeins je de dingen met zicht op zee. Dan kan ik in het salon gaan filosoferen over de verzuchtingen van de werkende klasse en een fooi geven om het schuldgevoel af te kopen. Op cruiseschepen vind je gegarandeerd personeel uit een 3de wereld land die er nog in geloven als je maar voldoende je karkas afdraait, het geluk net om de hoek ligt.

Vaak vraag ik mij af hoe mensen het in hemelsnaam opbrengen om bvb. 's morgens om 8u in een treinwagon te kruipen, waar er een sfeertje hangt alsof er net iemand begraven is, zich te ergeren omdat die medesukkelaar recht tegenover je giraffepoten heeft, vervolgens een routineuze 'goeiemorgen' te reutelen tegenover mensen met wie je geen uitstaans hebt, koffie te drinken om je uit je semi comatueuze bewustzijnstoestand te halen en dan

a) indien je een 'drukke' job hebt, je af te vragen indien je met opdracht 3000 of 3001 begint en dan vooral gewoon doorgaan voor opdrachten 5000 en 5001 die eraan komen
b) indien je een zolang-je-maar-acte-de-presence bezigheid hebt, je af te vragen waarom je net niet evengoed een opblaaspop daar kunt neerpoten voor de rest van je termijn (in plaats van brugpensioen zou het installeren van opblaaspoppen ook een geldige optie moeten kunnen worden)

'The Horror', zoals Marlon Brando het zo kernachtig poneert in 'Apocalypse Now'.

Stel je nu eens die acht miljoen euro op jouw bankrekening voor: 't ziet er zodanig mooi uit, dat je bijna met spijt er aan zou komen. Zo'n acht met 6 nullen erachter, daar kan geen droom tegenop.

Sommige medemensen hebben mij in kennis gesteld 'dat ik teveel pieker' en dat een job hierin soelaas zou brengen. De logica ontsnapt mij: piekeren over 'waarom ben ik geen miljonair zodat ik niet gedoemd ben om de rest van mijn leven loonslaaf te zijn' of 'hoe breng ik het op om collega x niet te wurgen', lijken mij evenredig aan elkaar. Bij nader inzien lijkt werkloos zijn maar geen zorgen te hebben aan zaken waarmee persoonlijk je geen uitstaans hebt behalve de consumptie eenheden op het eind van de maand, dan nog geen zo'n slechte optie.

En wanneer is de volgende superdeluxejackpottombola aan de orde, want ik speel op de Lotto omdat ik met plezier goede doelen steun.