donderdag, april 20, 2006

'Leaving Las Vegas' - De Filmgoden

'Leaving Las Vegas' vond ik zo'n magistrale film dat ik zowel de DVD, de roman, de soundtrack EN de poster ervan in mijn bezit heb.

Hoewel ik de film zeker al een vijftal keer heb gezien in verschillende omstandigheden (op groot doek, op tv, alleen of met vrienden), kan ik niet anders dan steeds opnieuw ontroerd worden, in het bijzonder door de verpletterende eindscéne.

Zowel de literaire - , beeldende - , muzikale - en podiumkunsten kunnen mij sterk intrigeren, maar de sterkste cinema slaagt erin al het vorige te verenigen in één multimediaal gebeuren.


'Leaving Las Vegas' van Mike Figgis, naar de gelijknamige roman van John O'Brian, is zo'n zeldzame en delicate parel van evenwichtskunst.

Nicholas Cage vertolkt grandioos de gebroken man Ben, die na een onverwerkbare verlieservaring zijn verdoving in de drank zoekt. Wanneer hij zijn job verliest en met een gouden handdruk aan de deur wordt gezet, besluit hij om nog éénmaal de bloemetjes buiten te zetten in Las Vegas.


Het doel: zichzelf al feestend letterlijk dood drinken.
Ter plaatse komt Cage in contact met prostituee Sera (al even schitterend vertolkt door Elisabeth Shue). Wat een betaalde wip moest worden, groeit uit tot een unieke romance.

Ik zou er bij kunnen vertellen wat deze romance zo indrukwekkend maakt, maar uiteraard zou dat enigszins afbreuk doen aan een eerste kijkervaring.

Rennen naar de dvd-theek, of tegenwoordig ook verkrijgbaar voor ongeveer 8 € in de FNAC, Free Record Shop of Mediamarket.