dinsdag, december 12, 2006

'New Gold Dream'

Muziektrack van de dag: 'New Gold Dream' - The Simple Minds

Mijn leven bestaat heden uit treinreizen, documenten herwerken, treinreizen, medewerkers inspireren en adviseren, treinreizen, nog meer documenten herwerken, ...

Bijtijds word ik uit mijn voor de buitenwereld keurig gestructureerd bestaan gerukt door een blik van de andere sekse of een gewaarwording uit een momentopname.

Een emotie.


Zo ook, deze morgen op de trein.

Man met middelmatig geprijsd pak, zonnebankbruin en egale huid wellicht bekomen door het regelmatig gebruiken van een huidbevochtiger. Weemoedige ogen, verdoken rimpels van de dagelijkse gang-van-zaken. Vooral moe.


Normaal kijk ik naar vrouwen op de trein maar deze man trok dus mijn aandacht. Alsof er iets buitengewoons stond te gebeuren.

In de wagon is het oorverdovend stil. Alsof er 100 stemmen net niet hoorbaar kermen.

Man zet MP3-player op. Trein rolt richting Brussel, nog enkele kilometers.

Grijze anonieme gebouwen klauteren op de skyline. De aanval is begonnen.

Man zet volume hoger, duidelijk hoorbaar: 'New Gold Dream' van The Simple Minds.

Het panorama: mistroostig, te licht om zwart te zijn, te zwart om licht te zijn.

'New Gold Dream', de man draait het volume hoger, de omzittende medereizigers luisteren mee:


'New gold dream
Sun is set in front of me, worldwide on the widest screen

New gold dream
Burning bridge and ecstasy, crashing beats and fantasy

Dream in the dream with
And the world goes hot

And the cities take
And the beat goes crashing

All along the way

She is your only friend until the ocean breaks'

En ik vroeg mij vooral af, indien iemand méér dacht dan die klootzak zijn muziek staat te luid.