zondag, december 17, 2006

DJ John Solitude Live - New Gold Dream

Muziektrack van de dag: luisteren.

Wie mij uitnodigt om achter de draaitafels plaats te nemen, in het bijzonder rond 3u 's nachts wanneer de meute verlangt naar een extatisch hoogtepunt, die krijgt van mij de muzikale drugs aangereikt.

Dan zegt iemand van: 'Komaan Solitude, haal het dak eraf. Ga ze halen.'

Geef mij daarenboven één Margarita cocktail (Tequila + Triple Sec + Vers Limoensap + Zout), één blauwe Gauloise en mijn neurotransmittoren komen in de ideale stemming voor de emanatie van muzikale extase.

Dan begin ik sigarettenrook via mijn neusgaten te exhaleren, als een stier klaar voor de aanval.
Dan wil ik de boel zo opfokken dat de lichtman op de sirene drukt, wat enkel gebeurt op die momenten wanneer de dj als een sjamaan tekeer gaat en zijn publiek tot zulke hoogten brengt dat hunzelf als één verliezen in een extatische dans.


Nog slechts één deinende massa op geluidsgolven, dat wil ik.

Toen ik vroeger nog in een jeugdhuis draaide, kwamen de opvoeders mij regelmatig aanmanen om het wat rustiger aan te doen, gezien er een duidelijk statistisch verband bestond tussen het aantal gesneuvelde glazen en mijn dj-sessies.

Opgedragen aan de onbekende man op de morgentrein (zie post 'New Gold Dream'), dacht ik: waarom géén toegankelijke poprock (The Simple Minds) live mixen met Nitzer Ebb (te klasseren onder keiharde Front 242 industriële muziek). Er komt wat gegoochel met de equalising instellingen bij kijken en wat pitchen van de Technics platendraaiers en de synchroniciteit is er.


En als 'tour de force' goochel ik nog wat met de 'crossfader' om andere aspirant d.j.'s ontzag voor ritme en timing bij te brengen.

En zo geschiedde: in het geluidsfragment de live opname van één van die momenten waarop we terug allen die tribale traditie indachtig zijn: toen we nog dansten op de universele harteklop van de tam tam. Eén.

En toen ging de sirene. Net toen de leadzanger van The Simple Minds zingt:

'New Gold Dream
She is the one in front of me, the siren and the ecstasy
New Gold Dream
Crashing beats and fantasy, setting sun in front of me
New Gold Dream

And the world goes hot
And the cities take
And the beat goes crashing
All along the way
She is your friend until the ocean breaks
And when you dream, dream in the dream with me'


De sjamaan kon tevreden zijn.