woensdag, oktober 18, 2006

Viva Boema, Patattn mé Saucissn

Muziektrack van de dag: 'Hotel California' - NEE niet de versie van 'The Eagles' maar van 'The Gipsy Kings'

'El espejo en el techo
Champana en el hielo
Yella dijo somos todos prisioneros
De propia voluntad
Y en los cuartos principales
Hacen sucias esta
Hasta aca a la bestia
Pero no la logra a matar'


Onlangs zegt een vriend tegen me:

'En, oe zit et me je mentn?'

Hoe kleurrijk dialecten zijn. Voor het geval u bovenstaande uitdrukking niet snapt, ze betekent:

'Hoe is het met je financiële toestand gesteld?'

Véél humoristischer, gelaagder en gedurfder dan het steriele A.B.N.

'Menten' slaat dus op geldmiddelen. 'Menten' is waarschijnlijk afgeleid van pepermuntjes. Je kunt het dus interpreteren als:

'Hoe fris sta je ervoor?'

En vooral hier, in 'good old West-Flanders', kunnen ze er weg mee met dat dialect en de vranke stoutmoedigheid die er mee gepaard gaat.

Zo is er een legendarisch frietkot in een zijstraat van de Langestraat genaamd 'Hannibal'.

De uitbater, spuugzat van ganse dagen frieten en hamburgers bakken, vraagt zijn klanten:

'Is't voe op 't etn of voe direct weg te smietn?'

De achterliggende boodschap is: dit voedsel is zo walgelijk dat ik mij niet kan voorstellen dat mensen het helemaal opeten.

Meneer is dus eigenlijk een intellectueel die zijn klanten steevast beledigt en er tegelijk zijn broodwinning mee verdient.

Faut le faire!

Zo werd ik in de Langestraat, bij nachte, door een wildvreemde eens begroet met:

'Ej, ej, zoek je boel?'

Waarop ik zei:
'Nee, dank u.'

En hij:
'k Gon op je mulle klopn'

Waarom ik, Dirty Harry indachtig, mijn magnum pistool bovenhaalde en hem voor zijn raap schoot, waarna ik met enige zelfgenoegzaamheid om een efficiënt opgelost meningsverschil, de rookpluim van de loop blaasde.

Vervolgens stapte ik op een vrouw af en zei:

'Ej, schoon keun.'

Konijnen, zo zou een intellectueel weten, zijn beeldspraak voor schattigheid en paardrift.

Maar ze apprecieerde mijn fijnzinnige en open communicatie niet.

Ze had liever de ganse cliché reutemeteut gehoord als inleiding.

De mooie woorden. Haar bijzonder laten voelen.

Maar ik wist dat sneeuwwitje al lang dood was. En die ervoor.


En trouwens:

't Spelt allemoale gé rolle in é cowboyfilm'