woensdag, oktober 26, 2005

Slechte eigenschappen

Nogal wat mannen proberen een vrouw onder de indruk te brengen door in het kennismakingsgesprek verwijzingen naar hun eigen 'goede' eigenschappen in te bouwen.

Bvb. als een man een maatschappelijk overgewaardeerde rol als 'chirurg', 'architect', 'piloot' of 'manager' speelt, dan mag je er prat op gaan dat de man in kwestie een allusie over zijn bezigheden gaat oproepen. Meer bepaald door bvb. ongenuanceerd te gaan stellen: 'Ik ben chirurg'.

De onderliggende insinuaties van zo'n stelling t.o.v. de prooi zijn legio:

a) normaal vallen vrouwen spontaan voor mij in katzwijm, omdat ik een topverdiener ben (dus mocht ik van jou zijn, dan zou ik niet teveel tijd verliezen aan de obligate chit chat, maar al meteen uit admiratie een verleidelijke kronkeling laten zien zodat we aan fase 2 kunnen beginnen: hoe geraak ik zo snel mogelijk onder je blouse)

b) ik ben een gerespecteerd burger van deze gemeenschap (altijd leuk voor die vrouw om later als inswinger op cocktailparty's te vermelden bvb. 'Mijn man is chirurg')

b) ik houd veel over aan wat ik verdien om in uw dwangmatige shoppingswensen te voorzien (dan kan die vrouw zich wentelen in 'haute couture' en eindelijk die overprijsde designspullen uit de Weekend Knack aanschaffen)

c) je kunt al meteen bij mij intrekken want ik woon in een joekel van een huis met ramen als vitrines (en er zal toch iemand dat ding moeten opkuisen als ik weg ben, want ik ben meestal aan het werk -of in hoerenkoterijen)

En blijkbaar werkt dit, want volgens Darwin sterft gedrag die niet bijdraagt tot de genetische overleving na enkele generaties uit.

Wanneer een man zoals ik bvb. geen chirurg, architect, piloot of manager maar simpelweg werkloos is, stelt dat natuurlijk problemen naar openings fait divers t.a.v. het vrouwelijk geslacht toe.

Omdat ik niet verlegen zit om te provoceren, zou ik wel durven te stellen: 'Ik ben een dopper.' Mocht die vrouw mij echt aan spreken dan verzacht ik de pil door te stellen 'ik ben van opleiding maatschappelijk assistent' (ik kan dan nog altijd later vermelden dat ik momenteel 'werkloos' ben -daar hebben we het al eens eerder over gehad, over 'werkloosheid').

Maar omdat ik schijt heb aan de ordinaire smalltalk ter inleiding van de paring, heb ik mijzelf voorgenomen om in de toekomst helemaal inventief voor de dag te komen door i.p.v. mijn goede al mijn slechte eigenschappen op te sommen.

Het ontegensprekelijke voordeel hiervan is, mocht prooi x, omdat ze niemand beter kon vinden zich toch in een relatie met mij storten, ik nog altijd, enkele maanden later, wanneer de eerste wissewasjes zich aanbieden, ontegensprekelijk kan stellen: 'Jamaar, ik had je toch al van het begin gezegd dat er met mij niet viel samen te leven dus waarover zit je nu te zeiken.'

Eerlijk is eerlijk.

Bvb. ik ben liever lui dan moe, het pikgevecht ter wille van carrière kan mij gestolen worden, soms ben ik zo zwaarmoedig dat ik al meermaals met de gedachte heb gespeeld om na het reutelen van zoiets goedkoops als 'goodbye cruel world' van een klif af te springen (bij voorkeur in Noorwegen en met als soundtrack in de vrije val 'Bye Bye Love' uit de film 'All That Jazz'), ik ben allesbehalve een 'nieuwe' maar een oude man, ik lijd aan slapeloosheid dus sta ik bij voorkeur niet op voor 10 uur 's morgens en ik zie alle kinderen graag maar ik heb zelf geen behoefte aan huisdieren.

Oh ja, en ik kan uren oplossen in cyberspace (waarbij ik zeker niet wens gestoord te worden), vraag mij nooit om mee te gaan shoppen want ik krijg een angstaanval bij de gedachte op zaterdagnamiddag door de winkelstraat te flaneren, bereid u alvast voor op perverse seksuele taferelen, verwacht niet dat ik u over uw complexen heen zal helpen want ik heb zelf voordurend behoefte aan bevestiging en weet bovenal als u mij ooit verlaat dat ik in suicidaal gedrag zal vervallen.

En nu ik toch goed op dreef ben: ik neem traditioneel éénmaal per jaar een l.s.d.-trip om het levens eens te zien door een gekleurde bril, ik ben net geen kettingroker en ik giet mijzelf constant vol met koffie. Qua druggebruik kan dat tellen.

Neurotisch, chronisch depressief; zulke termen kunt u gemakkelijk op mij loslaten in een poging mij te vatten.

Voila, ben benieuwd als deze nieuwe strategie zal werken.

Terloops wil ik toch nog even vermelden dat ik een I.Q. van 132 heb, steevast verpletterend hoog scoor op woordassociaties, een encyclopedische kennis heb over het filmmedium, les heb gegeven aan volwassenen in informatica, nederlands en theorie rijbewijs voor analfabeten (en dat is geen grap), opgetreden heb in een poëzie en performance gezelschap en dat ik mijzelf als een zeer gevoelig wezen beschouw als geen ander.

Er is een vacante betrekking als partner in lief en vooral leed
.