vrijdag, september 19, 2014

Filmfestival Oostende Winnaar 'The Taste of Europe' prijs (of welke film had moeten winnen)

Het is nu bijna zeker (donderdagavond 18 september 2014) dat de prijs van 'The Taste of Europe' naar de film 'Tangerines' gaat.
Tangerines,
of de gemanipuleerde prijswinnaar van de 'Taste of Europe'?

Raoul Servais, voorzitter van een 50-koppige amateurjury,  maakte zijn voorkeur bekend donderdagavond 18 september 2014 in Kinepolis Oostende na de voorstelling van de laatste film in competitie.

'Tangerines' , een Estse-Georgische co-productie verhaalt over een mandarijnenboer in Abchazië die 2 gewonde militairen in huis verbergt tijdens de oorlog. De 2 gasten blijken echter uit de tegengestelde kampen. De boer wil vooral zijn mandarijnen oogsten maar krijgt er een taak bij: vermijden dat de 2 militairen elkaar vermoorden.

Raoul Servais verantwoordt zijn keuze voor 'Tangerines' als prijswinnaar vooral op basis van de humanistische inslag van de film.

"Tangerines" kan immers bezwaarlijk een vernieuwende film worden genoemd, integendeel, de opbouw is lineair klassiek, enig inzicht in de thematiek van de oorlog waarin het drama zich afspeelt  zit er niet in en de finale is enigszins voorspelbaar.

De stemmen van de 50-koppige jury zijn nog niet geteld (volgens de organisatoren)  maar de persoonlijke informele peilingen van John Solitude wijzen er op dat deze keuze hoogstwaarschijnlijk wordt bevestigd door de publieksjury.


Waar loopt het dan mis met de toekenning van de prijs 'The Taste of Europe' in het filmfestival Oostende?

De organisatoren maakten op dit moment van schrijven nog niet bekend aan de juryleden in hoever
de stem van de voorzitter doorweegt. Er werden wel voor de projectie van elke film in competitie stemformuliertjes rondgedeeld waarbij elk jurylid per film kon quoteren  (resultaat op dit moment van schrijven nog niet meegedeeld). Na de bekendmaking van de voorkeur van de voorzitter kon elk jurylid nog een finaal stemformuliertje scheuren voor de beste film.

The Priest's Children
Als je als programmamaker van het festival maar liefst 4 films uit het Oostblok op het programma zet ('Tangerines', 'The Word', 'The Priests Children' en 'Redirected') en 2 films uit Skandinavië ('Waltz for Monica' en 'On The Edge') dan kan je het resultaat van zo'n prijskamp moeilijk representatief als 'The Taste of Europe' gaan betitelen.

Wat met de Franse, Italiaanse, Spaanse, Griekse, Turkse, Benelux of andere lidstaten? Of hadden die geen films waardig om mee te dingen in 'The Taste of Europe'?

Bij het nalezen van de programmabrochure stel ik ook vast dat het 'professioneel' panel in de competitie 'Look' uit oa een Servische regisseur, een Kosovaarse actrice en een Poolse production designer bestaat.

Mag ik al de voorzichtige conclusie trekken dat statistisch de kans zeer groot is dat een film uit het Oostblok moest en zal winnen in de 'Taste of Europe' en dat dit 'Tangerines' moest worden?

Wedden dat?

Over de representativiteit van de de 50-koppige jury valt ook iets te zeggen. Blijkt dat deze bij een schouwing in de zaal vnl of toch voor 80 %  uit senioren bestaat die meestal een wat klassiekere film prefereren en zich ook makkelijker kunnen identificeren met oudere personages. Met andere woorden hoofdzakelijk een jury op maat van 'Tangerines'.

Laat ons ook even de brochure met geprogrammeerde films voor Filmclub 62 ter hand nemen. De 62 staat heden voor de ongeveer gemiddelde leeftijd van de leden. Nou, daar zien we ook al 'Tangerines' en 'Waltz for Monica' in geprogrammeerd voor de toekomst.  Niet toevallig de 2 films die voornamelijk gesmaakt worden door een wat oudere doelgroep. Laat er nu ook heel wat leden van de Filmclub 62 ook déél uitmaken van de amateurjury... tja, dan mag een film als 'The Word' het al helemaal vergeten.

De organisatoren hadden natuurlijk ook beroep kunnen doen op meer jongere mensen zodat de samenstelling van de 50-koppige jury ongeveer 50/50 was en meer vernieuwende films over jeugdthema's een kans kregen op de prijs. Niet dus.


De gemotiveerde keuze van John Solitude voor 'The Taste of Europe'

'Tangerines', het 'buddies in arms' drama is zeker géén slechte film maar de opbouw is vrij klassiek en de finale voorspelbaar. Technisch gezien is het ook geen hoogvlieger. Ik vraag mij ook af wat de 'humanistische' impact is om een etnisch conflict nogal simplistisch voor te stellen door een boer 2 militairen een lesje in moraliteit te geven. Beoordeling John Solitude: 3/5

 'The Priests Children' bevat enkele grappige scènes maar overstijgt vaak niet het niveau van slapstick en gratuite onderbroekenlol. Gemakkelijke en makkelijk verteerbare maar al even snel vergeten cinema. Klik HIER voor de recensie. Beoordeling John Solitude: 3/5

 'Redirected' gaat volledig de mist in met het vaak ergerlijke gecopycat van het Irvine Welsch universum. Je gaat met hoofdpijn naar huis na een overdaad van 'fucks', 'shits' en 'motherfuckers'. Klik HIER voor de recensie.  Beoordeling John Solitude: 1/5

'On the Edge', de Deense inzending heeft duidelijk zowel qua stijl als montage de mosterd gehaald bij de Amerikaanse 'Fast and Furious' franchise maar dan wel met een moraliserend kantje. (volledige recensie nog te verschijnen)
Beoordeling John Solitude: 3/5

En dan hebben we 'Waltz for Monica', een Zweedse biografische innemende film over het gewroet van de jazzangeres Monica Zetterland naar de top. Klassiek drama, zonder meer vakkundig beklijvende cinema en met een 'happy end' zoals het hoort in Hollywood. (recensie John Solitude nog te verschijnen). Beoordeling John Solitude: 4/5

Maar de gewikt-en-gewogen stem van John Solitude gaat uit naar 'The Word', een Poolse thriller zonder franjes volgens de Dogma-stijl die hedendaagse jeugdthema's (de 'peer pressure' om vooral mooi en begeerd te zijn en de 'teenage angst' die ermee gepaard gaat) vat in het realistische drama waarin de veertienjarige Lila haar vriendje 24 uren de kans geeft om van haar rivale af te raken. De scéne waarin de hoofdrolspeelster uit de kleren gaat op Skype om haar vriendje te exciteren is alvast een klassieker.
Klik HIER voor de recensie. Beoordeling John Solitude: 4,5 /5


Kortom, was 'The Taste of Europe' een meer representatief evenement geweest, idem dito voor de samenstelling van de amateurjury, dan had 'The Word' (Obietnica) de prijs gewonnen wegens sociaal realisme, hedendaagse gedurfde thematiek en de kunst om cinema te maken met de (weinige) middelen die voorhanden zijn. De maker verdient er des te meer de € 5.000 prijs voor van de jury voor.

Maar u zal natuurlijk lezen dat 'Tangerines' de 'Taste of Europe' prijs gewonnen heeft. Dat geef ik u nu al op een blaadje voor de officiële bekendmaking.

Of het relaas hoe een Oostblok film moest winnen nog voor de prijskamp begonnen was.

Wedden dat u binnenkort affiches te zien krijgt van 'Tangerines' met daarop 'The Taste of Europe' prijswinnaar inclusief een wat groter budget én een betere distributie voor de betreffende filmmakers uit het Oostblok?

Wedden dat dit voor de duidelijke invloed van het Oostblok op de programmatie 'mission accomplished' is (en misschien ook voor de Belgische organisatoren)?

Wedden dat men stelt dat een 50-koppige jury zich achter deze keuze schaarde om het geheel nog wat meer gewicht te geven?

Wedden dat?
Wedden dat?
Wedden dat?

Wel, ik, als lid van de jury 'The Taste of Europe' had de prijs zeker niet aan 'Tangerines' gegeven.

Mijn complimenten aan de makers van 'The Word (Obietnica): u had de sterkste film volgens de smaak van John Solitude.

De prijs van John Solitude voor 'The Taste of Europe' (uit de niet representatieve inzendingen voor het filmfestival van Oostende) gaat naar het Poolse The Word (Obietnica).

Mijn felicitaties én geen geldprijs maar toch de verdiende winnaar.

De organisatoren van het filmfestival van Oostende kunnen ook contact met mij opnemen indien ze al geïnteresseerd zouden zijn hoe je in de toekomst tot een representatief geldige jurykeuze of filmselectie kan komen van een 'Taste of Europe' evenement. Dan kan u voor alle duidelijkheid HIER. of per recht op antwoord onder dit artikel.

Vergeet dit bericht aub niet 'te liken' door op de Facebook knop te drukken indien u akkoord kan gaan met deze analyse.