maandag, oktober 29, 2012

DJ John Solitude goes to China, Beijing (Peking)


Ligt 'het geluk' dan toch nog voor mij in het verschiet?

Zo vraag ik mij af, na ik 4 Westmalle Triple's nuttigde in Café Le Relais in Oostende.

Mijn 'Chinese Girl' is dominant aanwezig in mijn gevoelswereld.

In de lente zal ik welgeteld 7972 kilometer vliegen naar Beijing (Peking) in China om haar te zien.
Ik zal haar om haar hand vragen.
Tot nu dacht ik dat zo'n scenario enkel in de films gebeurd.

Maar dit is realiteit: een macht drijft mij die sterker is dan mijn eigen wil.
Het is geen keuze om haar te zien, het is een noodzaak.


Café Le Relais in Oostende: berucht én 'gevaarlijk' en mijn toevluchtsoord omdat mijn stamcafé Lautrec gesloten is op zondagavond.

In de rokersruimte van Café Le Relais vrijt een koppel bijna openlijk op de vloer.
In de comsumptieruimte van Café Le Relais is het aantal éénzamen van de nacht niet te tellen.
Aan een tafel van Café Le Relais zit ik.
Drinkend, rokend -niet in de rokersruimte- omdat het na middernacht is en de rookcontroleurs dan niet op bezoek komen.

De vrouw die net openlijk copuleerde op de vloer van de rokersruimte komt naar mij toe en vraagt mij: 'Of ik al veel geleerd heb?'.
 Ik las tot enkele minuten geleden bijna onopgemerkt de Knack.


Ik zeg haar dat ik iets leer over het rechtssysteem.
- 'Fuck the system', zegt ze, duidelijk aangeschoten, meer dan ik.
- 'Het is niet allemaal slecht', zeg ik.
Ik las net het artikel over de Afrikaanse vrouw die benoemd is als rechter aan het Hof van Den Haag.

- 'Er is nog hoop.', zeg ik.
- 'Ja, er is verdomme nog hoop.', zeg ik.


In Café Le Relais vind je de verworpenen van België. 
Zij die geen hoop meer hebben.
Omdat ze er geen kregen of er geen meer wilden.
Zij die drinken om te vergeten of om het leven draaglijk te houden.

Maar stiekem hou ik van deze mensen, 
ik kan mijzelf met hen identificeren.
Ik begrijp hen, bijna zonder reserves.


Maar in China, dichtbij Beijing leeft zij.

Zij copuleert niet openlijk op de rokersvloeren van café's, zegt zij.
Zij trouwt maar éénmaal en dan voor het leven, zegt zij.
Zij vindt de persoonlijkheid van een man belangrijker dan wat hij bezit, zegt zij.

'I think you are a good man.', zegt zij.

Ze is Chinees maar ze houdt van Kentucky Fried Chicken.
Ze is Chinees maar ze houdt van Batman.
Ze is Chinees, bloedmooi als een model maar op haar 29ste nog een maagd.

Ze is lichtjes verontrust als ze hoort dat ik al verschillende partners heb gehad maar 'I will not give you up', zegt mijn 'Chinese Girl.' -ja dat is een verwijzing naar het nummer van David Bowie.

'Are you casual sexy?', vraag zij.
Ze bedoelt daarmee of ik losbandig ben.
'No', zeg ik. 'I want to make love to a woman I really love.'

Maar ik biecht haar toch op dat ik al x aantal keren 'real love' heb bedreven.

Ze zegt dat ze éénmaal haar lichaam volledig zal geven als ze getrouwd is.
'If you do not believe me you will see the first time we make love.', zegt zij.
'The first time you will not experience pleasure but pain', zeg ik.

Maar ik geloof haar.
Omdat ik het nodig heb om haar te geloven.
Omdat ik als ik niemand vind om voor de volle 100 % lief te hebben, 'I will go into orbit' (citaat uit 'Two-Lane Blacktop' -de onvolprezen cultklassieker van de regisseur Monte Hellman uit 1971-.

Heeft Prince gelijk als hij 'There is only mountains and the sea. Love will conquer, you and me.' zingt?
Zingt Sinead 'O Connor oprecht als zij 'Nothing compares to you.' aanheft?
Ook in Café Le Relais in Oostende?

Ik, als een volbloed cynicus,
ik, als een verwerper der sentiment,
ik, als een product van de westerse logica én commercie.

Ik verwerp en onderschrijf de 'force majeure' der passie.

Omdat ik géén perversie maar ontroering voel.
Ik smelt als zij tegen mij praat.

En ik zou,

toch willen bedanken voor zoveel schoonheid,
voor zoveel onbedorvenheid,
voor zoveel nederigheid,
voor zoveel respect,
voor zoveel stijl en elegantie,
voor zoveel goede wil.

Als in mijn 'China Girl'.


NOTHING compares to you Hanrui.


P.S.: David Bowie had gelijk.

"And when I get excited
 My little china girl says
 Oh baby just you shut your mouth
 She says ... shhhh
 She says ... shhhh'


Waar kan een man verdomme nog meer om vragen in het leven?