dinsdag, oktober 09, 2012

DJ John Solitude LIve in New York (deel 3)

Donderdagmorgen 4 oktober 2012

'Bon', op dit moment van schrijven is het al zondagavond 7 oktober 8:50 p.m. N(ew) Y(ork) C(ity) Time maar ik moet nog het reisverslag van donderdag tot nu beschrijven.

Het probleem is: ik vond net halfdronken van 'real' Russian wodka bij Tatjiana's op Brighton Beach, Brooklyn de weg terug naar het hotel en alles begint na 4 dagen New York een 'blur' te worden.


Woensdagavond 3 oktober (coda)

Na de uitstekende maaltijd bij HOP-KEE (zie deel 2) in Chinatown ben ik net op tijd terug op mijn hotelkamer om het eerste presidentiële debat tussen Obama en Romney 'live' te volgen. De presidentsverkiezingen én de debatten zorgen hier voor de hoogste kijkcijfers. Elk facet, tot het kleinste detail van de lichaamstaal wordt bestudeerd in de grote media. Het is een 'big show' en de meerderheid van de Amerikanen zitten voor hun beeldbuis gekluisterd.

Door mijn jetlag, een zware verkoudheid en oververmoeidheid val ik in slaap om midden in de nacht terug te ontwaken. De algemene consensus is dat Obama een belabberd figuur sloeg en dat Romney de 'twijfelaars' overtuigde in zijn voordeel.

Voor wie het niet weet: de Amerikaanse Republikeinse partij kan je vergelijken met een economisch liberale versie van de VLD én tegelijk een moreel conservatievere versie van de CD&V.

De Democratische partij is een combinatie van een economisch meer gematigde versie van de SP.A met een moreel linksere versie van de CD&V.

Obama moet strategisch zijn best doen om de conservatieve Christenen ('The Bible Belt'-staten) niet tegen de borst te stoten anders worden ze ingepikt door de Republikeinse partij. Zo'n strategische keuze van Obama stoort dan weer de 'the liberals' in zijn partij. 'The Liberals' zijn vergelijkbaar met de linkse 'progressieve' vleugel en dus niet met 'de liberalen' van de Belgen. 

Maar wat mij bijblijft: hier zijn verkiezingen nog een 'hot issue' voor de doorsnee Amerikaan. Debatten worden integraal live uitgezonden en ze zijn bijna het equivalent van een 'pop-show'. Beelden worden vergeleken hoe Obama en Romney van het vliegtuig stappen, of wat de lichaamstaal is van de opponent terwijl de andere aan het woord is. In sterk contrast dus met het ''je m-en-fou' ten aanzien van verkiezingen van de doorsnee Belg.

Als u het mij vraagt: ik  ben door het gebrek aan keuze naar Amerikaanse normen een 'Democrat' en zeker geen 'Republican' maar de realiteit is dat beide kandidaten stevig worden gesponsord door Wall Street. Mijn prognose na dit eerste debat: Obama haalt het deze keer niet: teveel beloftes die hij niet kon inlossen (door het strategisch geblokkeer van de Republikeinen). Het verhaal van de hoop van Obama van de vorige verkiezingen is over.


Donderdagmorgen 4 oktober dus...

De reisgidsen laten je graag geloven dat oriëntatie in 'The Big Apple' makkelijk is. Alle straten zijn chronologisch genummerd, stellen de reisgidsen. Dat klopt maar het probleem is dat dit systeem niet consequent werd doorgevoerd. Je hebt zowel een logische numerieke opeenvolging (zoals 52nd, 53th, 54th Street , ...) MAAR ook gewone straatnamen zoals oa 'Broadway' (wat ethymologisch afstamt van 'Brede Weg' - één van de eerste kolonisators van New York waren de Nederlanders), ''Spring Road' (waar de film 'After Hours' van Martin Scorsese werd opgenomen'', "Park Avenue" en 'Chrystie Street' waar ik logeer in Chinatown. Maar om het complexer te maken: sommige straten hebben zowel namen als nummers, andere hebben enkel namen en het merendeel enkel nummers.

Taxichauffeurs kennen meestal geen straatnamen of huisnummers: je moet je dus uitdrukken in termen van 'corner of 54th street and 7th avenue'. In hoeken dus... ik zeg het u maar  voor het geval als u naar The Big Apple komt en verwacht dat u met een straat en huisnummer er komt. Zoek vooraf via Google Earth want de dichtstbijzijnde HOEK is van de plaats wat u zoekt.

Gelukkig is er de essentiële website www.hopstop.com (die wel huisnummers herkent). Ik neem de metro ('the D-Train') op de hoek van Grand Street en Chrystie Street vlakbij mijn Comfort Inn hotel naar West 52nd Street & 5th Avenue. Of in mensentaal: dat is vlakbij 'Times New Square' (wat u misschien herkent van de gigantische led-reclames).

Dat is nog zoiets: 5th Avenue is de boulevard die Manhattan netjes doormidden snijdt over de volledige lengte van noord naar zuid. Alle dwarsstraten ten Westen van 5th Av(enue) is West én dan een nummer (zoals 52nd Street). Alles ten Oosten wordt... u raadt het al... East 52nd Street. Tip: neem dus (net zoals ik) een kompas mee als u niet over een smartphone met gps beschikt. Zo weet u tenminste al in welke windrichting u loopt.



Via het reisbureau Connections heb ik het pakket 'Super New York Tour'' bestelt. Drie dagen stressvrij rond touren op de 'Hop-On-Hop-Off' bussen die zowel Down-, Mid- en Uptown rondrijden met daarbovenop Brooklyn en de 'Night Tour'. Downtown ligt in het Zuiden van Manhattan, Uptown ligt in het Noorden van Manhattan. Het is dus voldoende om uw kompas boven te halen om te weten als u richting 'Downtown' of 'Uptown' loopt (of verdwaalt).

De snelste manier om ergens te raken in New York is de metro maar de leukste én voor toeristen meest interessante manier zijn de 'Hop-On-Hop-Off' bussen. Je kan zoveel op- en afstappen én ik kan het 3 dagen lang zoveel doen als ik wil. De gidsen geven onderweg zowel historische als 'fait-divers' uitleg bij het panorama en als je afstapt kan je ook vragen waar te eten of wat de meest interessante bezienswaardigheden zijn voor een bepaald district. Als u rechtstreeks wilt boeken zonder tussenkomst van Connections kan je terecht bij http://www.citysightsny.com/ 


Opvallend: in tegenstelling tot gidsen in België of Europa die meestal 'serieuze' mensen zijn, is het doorsnee van de gidsen hier vaak in de eerste plaats een 'entertainer'. Alles wordt vlotjes aan elkaar gepraat, vaak met een act die aan 'stand-up' comedy laat denken. Bij het standbeeld van 'The Bull' (dichtbij Battery Park) krijg ik dus géén historische data maar wel te horen dat in de nieuwe versie van de film 'Arthur', Batman er tegen reed waarbij zijn kompaan 'Robin' in euh... de private delen van 'The Bull' bleef steken.

'It's all good fun' maar als we aan de site van het W(orld) T(rade) C(enter) passeren, is het duidelijk dat dit voor géén enkele van de gidsen verteerd is. De luchtige manier van presenteren ruimt plots plaats voor bloedserieuze ernst, vaak met een krop in de keel en zonder pathos.

Ik heb ruim vooraf een (gratis) online ticket voor de WTC-memorial moeten bestellen anders raakt u er simpelweg niet binnen: ter plaatse worden uit veiligheidsoverwegingen GEEN tickets verkocht.

In het volgende deel beschrijf ik het bezoek aan de WTC-memorial en de New York Harbor Tour.