woensdag, november 16, 2005

Toskana Therme: het aardsparadijs bestaat

Een mens moet op tijd en stond bezinnen waar hij of zij mee bezig is. Dat is voor mij geen probleem: ik ben nog net niet versteend in 'Le Penseur' van Rodin.

De dingen op een rijtje zetten en mijmeren, dat kun je natuurlijk vanuit horizontale ligging in je zetel, starend naar een bruine plek op het plafond, maar ik verkies het te doen terwijl ik letterlijk drijf op lichaamstemperatuur warm water. Bij voorkeur is er ambient muziek te horen onder water (zodat ik mijn hoofd niet uit het water hoef op te tillen) en een ballet van kleuren te zien aan het gesternte. Uiteraard wil ik weinig moeite doen om te drijven zoals bvb. krampachtig je adem in houden. Nee, je gaat gewoon languit achterover gaan liggen in het water, je ontspant je en hup je drijft. Zo geef ik mij compleet over aan het verlangen om terug in de baarmoeder te kruipen. Zoiets als de foto hieronder:
U zult mij al -vooroordelend als we zijn, niet waar- verdenken van het maken van drugallusies, maar u zit er althans toch deze keer volledig naast.

Er bestaat een plaats op aarde, waar honderden ik-verlang-om-terug-in-de-baarmoeder-te-kruipen-mensen naar toe trekken om drie dagen en nachten lang NIETS anders te doen dan zomaar wat rond te drijven op warm water. En ondergetekende maakt al vier jaar deel uit van die beweging. Naast al dat drijven is er ook sauna voorzien, watermassages, openlucht drijfbad (zelfs in het midden van de nacht) en dag en nacht is er spijs en drank verkrijgbaar.

Het complex ligt in het onooglijk klein dorpje Bad Sulza midden in een vallei.


Jawel, van 25 tot en met 27 november 2005 is het weer zover: het jaarlijkse Liquidsound festival in de Toskana Therme in Bad Sulza, Duitsland. Het ganse concept is zo uniek dat er een patent is op genomen met als gevolg dat dergelijke vestigingen momenteel enkel maar in Duitsland te vinden zijn en NERGENS anders ter wereld.

Misschien doemen naar chloor stinkende Sun - en Center Parcs herinneringen op, maar weest gerust, in dit geval is het water afkomstig uit natuurlijke bronnen. Sun en Centerparcs hebben letterlijk geen rieken aan de Toskana Therme in Bad Sulza.

Qua concept is het 'Liquidsound Festival' het meest originele muziekfestival die uw schrijver ooit bezocht in zijn woelige leven. Daar komt mijn mentale storm volledig tot rust: zodra ik toekom in de Toskana Therme (traditioneel rond middernacht na vijf uur auto rijden) trek ik mijn zwembroek aan, neem ik een douche, spreid ik mijn handdoek over een ligzetel en voor de rest van het weekend doe ik niets anders dan liggen op mijn ligzetel of drijven op warm water. Oh ja, occasioneel loop ik ook wat rond in mijn badjas om eens de benen te strekken.

En terwijl je daar ligt te liggen of drijft te drijven, treden er bij nachte chill out bands op het grote hangende platform op. Als u al dat liggen en drijven beu bent, dan kunt u ook gewoon zitten bvb. op het terras terwijl u spijs en drank tot u neemt. Natuurlijk neem ik ook een boek en een paar tijdschriften mee maar vooral lig ik te liggen en drijf ik te drijven. U kunt overigens zoals ik ook een vriend meenemen want je kunt er bvb. ook praten met elkaar. De muziek staat er nu éénmaal op een relaxerend niveau in tegenstelling tot megadancings waar je een megafoon nodig hebt om jezelf verstaanbaar te maken.

Slapen: iedereen slaapt gewoon in zijn ligzetel in zijn badjas. Als je zin hebt om te drijven dan drijf je en als je zin hebt om te slapen dan slaap je: zo simpel kan het soms zijn. Ik slaap er beter dan in mijn eigen bed.

U zou ervan versteld staan hoe aangenaam drijven op warm water is: de ontwerper is een waar genie. Een genie die besefte dat veel mensen er naar verlangen om gewoon wat rond te drijven en dus maar een complex uit de grond stapte in the middle of nowhere waar je drijffantastiën bewaarheid worden.

De volledige infobrochure over het Liquidsoundfestival vind je hier: http://www.liquid-sound.de/site_new/ls_festival_flyer_gb.pdf en meer informatie over het Liquidsound concept hier: http://www.liquidsound.com/index_intro_fla.html De toegangsprijs voor het complete weekend bedraagt een zeer schappelijke 30 €.

Allen daarheen maar ook niet teveel, zodat ik op mijn gemak kan drijven.