maandag, februari 05, 2007

140 BMP

Muziektrack van de dag: beluisteren: 'DJ John Solitude Live Trance Sessie'

Ik inhaleerde stevig, mijzelf 'comme 'd habitude' niet bewust van de waarschuwing op het sigarettenpakje. Eerlijk gezegd was ik al sinds jaren niet meer van plan voor kwantiteit in levensjaren te gaan.

Maar ik was wel klaar voor het moment waarop mijn aankondiging 'Please welcome Mister John Solitude' de ether inging en ik vliegensvlug tussen twee decks moest schakelen.


Honderdveertig slagen per minuut is het hartritme van iemand die in staat van paniek, fysieke inspanning of in aangenaam opgewonden staat van extase verkeert. Ik mikte tijdens dj-sessies op het laatste. Opdrachten tot trance sessies hadden dan ook meer gemeen met een sjamaans ritueel.

Intellectuelen die zich niet durven of kunnen overgeven aan de trance-ervaring (wellicht is angst voor het verlies aan ego de meest essentiële oorzaak; het ego dat steeds probeert te benoemen m.a.w. afstand nemen tot de fenomenen terwijl de essentie van de ervaring net versmelting met de fenomenen is), zullen nooit begrijpen wat de 'appeal' is van house - of technomuziek.


Nee, noch complexe melodie, noch ingenieuze compositie staan hier op het voorplan en dus kan deze muziekstroming ook niet volgens die klassieke muzieknormen worden beoordeeld.

De beste muziek in dit vaak verhuisde genre slaagt erin een hedendaagse variant van zintuiglijke waarneming op te wekken die bijna zo oud is als de mensheid, of beter gekend als 'trance'.

Een tijdelijke staat van zijn, niet langer bepaald door controle over de fenomenen maar overgave aan de in dit geval louter audio (trancemuziek)-visuele (licht) input.

Voor de dj een mentale en fysieke beproeving om de 'flow' gaande te houden, voor het publiek die zich ertoe openstelt een egobevrijdende ervaring.

Luister mee naar DJ John Solitude door te klikken naast de muziektrack van de dag.