zondag, september 17, 2017

FFO 2017 - Filmfestival Oostende - An Inconvenient Sequel - Brigsby Bear - The Net - Ma 'Rosa

Het FFO (Film Festival Oostende) 2017 is aan zijn 11de jaargang toe en vindt plaats van 8 tem 16 september in Kinepolis Oostende.

Op deze blog vindt u meestal in primeur de filmrecensies van de programmatie op het Film Festival Oostende.

John Solitude is een onafhankelijke filmrecensent, niet commercieel verbonden met de filmindustrie of het filmfestival Oostende.

Hieronder vindt u de recensies van:
  • An Inconvenient Sequel: Truth to Power: 7 / 10
  • Ma 'Rosa: 8 /10
  • The Net: 8/ 10
  • Brigsby Bear: 8 / 10
Voor meer filmrecensies van het Filmfestival Oostende zie de linkerbalk op deze blogspot of gebruik de zoekfunctie linksboven.

RECENSIE  AN INCONVENIENT SEQUEL: TRUTH TO POWER
(door John Solitude)
Regie:  
Cast:  

 

Het belang van een sequel op 'An Inconvenient Truth' of het nobele streefdoel van Al Gore valt niet te onderkennen: de voorganger maakte de urgentie van het 'greenhouse effect' voor een groot publiek bekend.

Je zou verwachten dat 'An Inconvenient Sequel: Truth to Power' een verdiepende analyse wordt van de huidige stand-van-zaken maar regisseurs Boni Cohen en John Shenks focussen vooral op Al Gore als mens waardoor de milieuanalyse nogal simplistisch uitvalt.

De premise in 'An Inconvenient Sequel' is als er maar meer zonnepanelen- en windmolens worden geïnstalleerd, dit de oplossing is voor het Co2-probleem maar uiteraard is dat een illusie voor de wat meer kritische kijker. 

Noch de overconsumptie, noch ons economisch model worden in vraag gesteld (wat voor een groot deel de steeds groter wordende vraag naar energie verklaart), noch wordt er ingegaan op de rol van ons voedingspatroon, noch wordt de vraag gesteld naar het effect van de bevolkingstoename op de stijgende vraag naar energie.

Nog méér storend is dat je verwacht van Al Gore dat hij een voorbeeldfunctie opneemt maar voortdurend te zien is in potige wagens én slechts éénmaal het openbaar vervoer gebruikt (pas nadat hij vast komt te zitten in het verkeer).

'An Inconvenient Sequel' kon een zeer belangrijke volgende stap zijn in het responsabiliseren van een groot publiek, maar het is teveel de 'Al Gore'-show én een reclamestunt voor zonne-energie fabrikanten geworden. Een gemiste kans. 


Waardering John Solitude: 7 / 10

RECENSIE  MA' ROSA (door John Solitude)
Regie:  
Cast: 

 

Een Filippijnse film met een laag budget die volledig 'hand-held' werd gefilmd?
En met deze beperkte middelen een beklijvende inkijk bieden op het leven-zoals-het-is in de Filippijnse achterbuurten? 

Regisseur Brillante Mendosa neemt de corruptheid van de Filipijnse ordehandhavers op de korrel en gaat verder dan het enkel in beeld brengen van het kat-en-muis spel tussen dealers, verslaafden en politie. 
De hamvraag waarom er een toenemend drugsprobleem is in de Filipijnen wordt nooit uitgesproken maar Mendosa toont het.

Het camerawerk forceert de kijker in de rol van voyeuristische getuige die wordt meegezogen in lange 'travelling shots' startend bij een arrestatie in de chaotische achterbuurten tot in een politiekantoor.

Het resultaat is brutaal hyperrealistische en 'eye-opening' cinema.

Waardering John Solitude: 8 / 10


RECENSIE  THE NET (GEUMUL) (door John Solitude)
Regie: 
Cast: 

 

De Zuid-Koreaanse regisseur Ki-duk Kim is voor 'connaisseurs' van de Aziatische cinema geen onbekende: hij blaasde al eerder pers en publiek omver met zijn ingetogen poëtische meesterwerken 'Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring' en 'Bin-Jip'. En ook zijn nieuwste 'The Net' (Geumul) is een Ki-duk Kim 'Grand Cru'.

Een Noord-Koreaanse visser drift door motorpech over de grens naar Zuid-Korea en verzeilt hiermee in een Kafkaiaans drama. 'The Net' is moedige cinema in tijden waarin het lijkt alsof Noord-Korea de baarlijke duivel zelf is die beschaving moet ingepompt worden met westerse waarden.

In het oeuvre van Ki-duk Kim staat de mens centraal. Zijn cinema is een schreeuw naar méér humaniteit van een meer beschaafde soort. 

'The Net' is niet volmaakt omdat het plot net wat te voorspelbaar is, maar tegelijk is die voorspelbaarheid een voorbode voor wat de kijker al aanvoelt:
in het Noord-Zuid Koreaans conflict gaat het al lang niet meer om de bevolking van deze landen maar over het ego van de gezagsdragers.

Aziatische cinema ten top voor de fijnproevers.

Waardering John Solitude: 8 / 10


RECENSIE  BRIGSBY BEAR (door John Solitude)
Regie:  
Cast: 



James zijn wereld bestaat uit de 'Brigsby Bear' tv-show, waarin een man in een teddybeerpak de 'superhero' is die het opneemt tegen het kwaad in het universum. Méér vertellen zou een 'spoiler' zijn.

Brigsby Bear is een warmhartige ode aan de magie van de verbeelding waarin de vraag centraal staat als dromers hun tijd 'nuttig' invullen of simpelweg psychotisch zijn en moeten gerehabiliteerd worden in de psychiatrie.

Brigsby Bear zal uitgroeien tot een klassieker in het cult genre: het is géén volmaakte film, daarvoor valt de karakterontwikkeling nét iets te dunnetjes uit maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door het magische originaliteit gehalte.

Een warme aanrader voor de dromers onder jullie en de liefhebbers van cult cinéma.

Waardering John Solitude: 8 / 10