vrijdag, september 15, 2017

FFO 2017 - Filmfestival Oostende - Detroit - Le Redoutable - The Young Karl Marx

Het FFO (Film Festival Oostende) 2017 is aan zijn 11de jaargang toe en vindt plaats van 8 tem 16 september in Kinepolis Oostende.

Op deze blog vindt u meestal in primeur de filmrecensies van de programmatie op het Film Festival Oostende.

John Solitude is een onafhankelijke filmrecensent, niet commercieel verbonden met de filmindustrie of het filmfestival Oostende.

Hieronder vindt u de recensies van:
  • Detroit: 9 / 10
  • Le Redoutable: 7 /10
  • The Young Karl Marx: 7 / 10
Voor meer filmrecensies van het filmfestival Oostende zie de linkerbalk op deze blogspot.


RECENSIE  DETROIT (door John Solitude)
Regie:  
Cast: 

 

Dat regisseur Kathryn Bigelow de kunst verstaat om op feiten gebaseerde verhalen op een gedramatiseerde, indringende en spannende manier in beeld te brengen wisten we al door haar vorige meesterwerken 'The Hurt Locker' en 'Zero Dark Thirty'.

Detroit verplaatst je op een zeer overtuigende en realistische wijze naar de rassenrellen van 1967, waarbij zelfs het leger werd ingeschakeld in de achterbuurten van Detroit. Centraal staat het conflict in het Algiers hotel, waar 3 afro-amerikanen het leven lieten in het machtsmisbruik van de ordehandhavers.

Hoewel Bigelow duidelijk stelling kiest, wordt het conflict vanuit beide zijden getoond: er is het politiekorps en het leger geconfronteerd met de chaos veroorzaakt door politieke keuzes en er is de afro-amerikaanse gemeenschap die het beu is als tweederangsburgers te worden behandeld en hun frustraties ventileert naar de lakeien van de macht: de ordehandhavers.

Detroit is meesterlijke cinema op het scherp van de snee, zowel cinematografisch, naar scenario toe én met excellente vertolkingen:
dit is Oscar-voer, daar kan u nu al op wedden.

Waardering John Solitude: 9 / 10


RECENSIE  LE REDOUTABLE (door John Solitude)
Regie: 
Cast:  

 

Jean-Luc Godard-fans zullen niet opgezet zijn met deze biopic, waarin het boegbeeld van de Franse 'Nouveau Vague' als een neurotische, onhebbelijke en zelfdestructieve melancholicus wordt neergezet.

In Le Redoutable wordt Godard gevolgd vanaf het regisseren van 'La Chinoise' waar hij op set de actrice en later zijn vrouw Anne Wiazemski leerde kennen. Het scenario is gebaseerd op de memoires van Wiazemski.

We zien een Godard die steeds radicaler voor politiek activisme kiest en zich afkeert tov zijn eigen klassiekers 'Au Bout Du Souffle' en 'Le Mépris', waardoor hij een groot deel van zijn publiek verliest en in een existentiële crisis verzeild geraakt.

Een biografie over Jean-Luc Godard was welkom geweest maar in plaats koos de regisseur voor het uitlichten van een romance van Godard, geplaatst in een beperkt tijdsverloop: dit resulteert in nerveuze dialogen en een bij vlagen ronduit irritant schouwspel met pretentieuze knipoogjes naar het werk van de meester. 

Eén ding is zeker: de regisseur van Le Redoutable ontbreekt het talent van Jean-Luc Godard.

Waardering John Solitude: 7 / 10


RECENSIE  THE YOUNG KARL MARX (door John Solitude)
Regie:  
Cast:  

 

Wie naar The Young Karl Marx gaat kijken en een inleiding verwacht hoe 'Das Kapital' vorm kreeg, zal zich vooral ergeren dat er heel wat filosofen én theorieën aan bod komen maar die onvoldoende worden toegelicht voor niet filosofisch geschoolden.

We zien een Marx die zich ergert aan de salongeschriften van het magazine waar hij aanvankelijk voor werkt en samen met zijn vriend Engels kiest voor een uitgesproken benoeming en veroordeling van de klassenstructuur. Het is de start van een Marx die in ballingschap gaat én de periode die in The Young Karl Marx wordt belicht.

De regisseur weifelt tussen een voor een groot publiek toegankelijk scenario (met de obligate romantiek tussen Jenny en Karl Marx) of een dieper gravende analyse door een ganse resem filosofische voor-en tegenstanders van Marx te introduceren die voor een groot publiek onbekend zijn.

The Young Karl Marx is mossel noch vis: de dialogen tussen Marx en zijn tijdgenoten zijn vaak te complex voor een breed publiek zonder achtergrondkennis, terwijl wie vertrouwd is met filosofie zich vooral zal ergeren dat er in romantische uitstapjes worden voorzien.

Waardering John Solitude: 7 / 10