zondag, september 11, 2016

FFO 2016 - Filmfestival Oostende 2016 - Sky - Captain Fantastic - The Handmaiden (Ah-Ga-Ssi)

Het FFO (Film Festival Oostende) 2016 is aan zijn 10de jaargang toe en vindt plaats van 9 tem 17 september in Kinepolis Oostende.

Hier vindt u de filmtips en -recensies van John Solitude, een onafhankelijke recensent, niet commercieel verbonden met de filmindustrie.

Elke dag worden er nieuwe recensies gepubliceerd, voeg dus dit weblog john-solitude.blogspot.be toe aan uw favorieten om op de hoogte te blijven.

Hieronder vindt u de recensies van:
  • Sky ( 7 / 10 )
  • Captain Fantastic ( 8,5 / 10 )
  • The Handmaiden ( 8 / 10)
RECENSIE SKY
Regie:  
Cast:   


Sky is een bescheiden low-budget maar sfeervolle road movie.
Tijdens een trip door de USA slaat de Parijse Romy (Diana Kruger) haar man neer in een Californisch wegmotel.

Regisseuse Fabienne Berthaud neemt je mee op een licht surrealistische vlucht door het zuid-westen naar Las Vegas, wat resulteert in een broeierige, trage beschouwing over de eeuwige zoektocht naar de liefde of beter het gebrek eraan.

Cinefielen herkennen de knipogen naar het werk van David Lynch (de bezwerende shots  van de 'Lost Highway') en Michael Mann (de Lone Wolf shot in 'Colllateral').

Puike acteerprestaties van Diana Kruger en Norman Reedus tillen deze road trip boven de middelmaat maar Sky mist nét wat extra punch en plotwendingen om volledig te bekoren.

Waardering SKY: 7 / 10



RECENSIE CAPTAIN FANTASTIC

Regie: 
Cast:  


Ben (Viggo Mortensen), een survivalist leeft met zijn vrouw en 6 kinderen in de bossen teruggetrokken van de moderne beschaving. Hij staat in voor de opvoeding, scholing én (linkse) politieke vorming van zijn kinderen en is vastbesloten hén te beschermen tegen de verlokkingen van de kapitalistische samenleving.

Wanneer zijn vrouw overlijdt wordt hij voor de begrafenisceremonie gedwongen het contact te herstellen met familieleden die zijn eigenzinnige keuzes niet waarderen.

Captain Fantastic is in de programmatie van het filmfestival Oostende een niet te missen hoogvlieger. Een oprechte, scherpe beschouwing over de clash tussen het verlangen naar een authentiek eenvoudig leven én de peer pressure tot conformisme.

Uitstekende acteerprestaties van de ganse crew, een fijne balans tussen humor en tragedie, spectaculaire natuurbeelden en een innemend verhaal staan garant voor 2 uur filmplezier die géén moment verveeld.


Waardering: 8,5 / 10



RECENSIE THE HANDMAIDEN (AH-GA-SSI)
Regie: 
Cast:  




De nieuwste van de in cinefiele kringen gewaardeerde Zuid-Koreaanse regisseur Park Chan-Wook ('Stoker') is een gedurfde, zwoele maar nét iets te lang gerekte erotische thriller.

De setting is het Japanse koloniale tijdperk waarin een dienstmeid wordt ingehuurd om haar bazin te bestelen. De intieme band tussen dienstmeid én overste leidt tot een zinderend pervers machtsspel waarin de klassenverhoudingen op de proef worden gesteld.

Park Chan-Wook trekt duidelijk een knipoog naar het werk van De Sade. Bloedmooie fotografie, uitstekende acteerprestaties en een kronkelend plot met verrassende wendingen, verhullen echter niet dat bijna 2 1/2 uur speelduur nét iets te veel van het goede is. 


Terwijl de 2 hoofdactrices solide personages zijn, lijken andere Japanse personages teveel op een bordkartonnen cliché uit een pulp thriller.
In de laatste act verliest regisseur Park Chan-Wook wat de trappers met overbodige en gratuite shockeffecten.

Liefhebbers van een Aziatische shocker à la 'The Audition' (Takashi Miike) of 'The Isle' (Ki-duk Kim) kunnen hier zeker van smullen maar zullen er het trage tempo wél moeten bijnemen.



Waardering: 8 / 10