dinsdag, september 13, 2016

FFO 2016 - Filmfestival Oostende 2016 - Juste la Fin du Monde - Remainder - The Infilitrator

Het FFO (Film Festival Oostende) 2016 is aan zijn 10de jaargang toe en vindt plaats van 9 tem 17 september in Kinepolis Oostende.

Hier vindt u de filmtips en -recensies van John Solitude, een onafhankelijke free lance recensent, niet commercieel verbonden met de filmindustrie.

Elke dag worden er nieuwe recensies gepubliceerd, voeg dus deze pagina toe aan uw favorieten om op de hoogte te blijven.

Hieronder vindt u de recensies van:

  • Juste La Fin du Monde (6,5 / 10 )
  • Remainder ( 7,5 / 10 )
  • The Infiltrator ( 8 / 10)

Meer recensies via de linkerbalk.


RECENSIE JUSTE LA FIN DU MONDE
Regie: 
Cast:  

 

Wie van Franse 'intellectuele' praatfilms houdt waarin familie- en relatietwisten centraal staan, in de stijl van Eric Rohmer of François Ozon, zal een vette kluif hebben aan Juste La Fin du Monde.

Wanneer Louis, een schrijver mét een doodsdrift terugkeert naar zijn disfunctionele familie leidt het voornamelijk tot anderhalf uur geruzie en bitter weinig toenadering. 


Regisseuse Fabienne Berthaud gooit je meteen vanaf scène 2 in een stroom van kolkende en soms genânte dialogen. Voor de kijker is het vooral een opdracht uit te maken wat er aan de hand is.

'Juste La Fin du Monde' is sitcom voor intellectuelen; de acteurs doen vreselijk hun best, het presenteert zich met véél meer 'serieux' dan een aflevering van Familie of Thuis, maar wat overblijft is een vaak irritant én vervelend gegeven.
Het beklijft niet, het zeurt op pretentieuze wijze.

Wat de jury in Cannes bewoog om dit vehikel de Gouden Palm te geven is mij een raadsel (of het zegt véél over de kwaliteit van de andere inzendingen.

Het verzamelde professionele critici korps op IMDB beloonde Juste La Fin du Monde met een zeer magere 48/100 score.


Waardering: 6,5 / 10



REMAINDER
Regie: 
Cast:  

  
Omer Fast heeft een achtergrond in video installaties en komt uit een artistieker milieu dan La La Land én dat is te merken aan zijn eerste langspeler Remainder.

Wanneer een man een object op zijn hoofd krijgt en zijn geheugen verliest is dat aanleiding tot een surrealistisch geïnspireerde trip naar zijn verleden. Met een fikse financiële schadevergoeding huurt de man een privé-detective in die als opdracht krijgt flarden uit zijn herinnering letterlijk in scène te zetten.

Remainder is een moedige poging om cliché's in de verhaalstructuur van de doordeweekse psychologische thriller te doorbreken. Bij cinefielen roept Remainder wél meteen een flashback op naar het superieure 'Memento' van Christopher Nolan.

Hoewel Remainder vaak drijft op geïnspireerde sfeerschepping, zal het voor een popcorn kijker een beproeving blijken: de plot is complex met slechts sporadische aanknopingspunten en sommige kijkers stelden meteen na de voorstelling 'dat ze er niets van hadden begrepen'.

Géén spek naar ieders bek maar een ambitieuze cinefiel vindt hier zeker iets om te smullen.

Waardering: 7,5 / 10



THE INFILTRATOR
Regie: 
Cast:  


Acteur 'Bryan Cranston' zal wellicht voor eeuwig verbonden blijven met het personage 'Walther White' uit de serie Breaking Bad.

Zijn rol in The Infiltrator kan je 'typecasting' noemen. In The Infiltrator neemt Cranston de rol op van informant en infiltrant Robert Mazur. Als hij de ingeving krijgt dat het beter is de cash te volgen dan de drugs, leidt dat tot de opperste échalons van het Columbiaans drugsmilieu en uiteraard Pablo Escobar. 

The Infiltrator baadt in heerlijke caramelkleurige 70s cinematografie, met een pompende soundtrack en drugbaronnen die uit een pulp novel lijken te komen. Véél clichés maar ook soms hilarische en puntige fuck-you dialogen staan garant voor bijna 2 uur makkelijk verteerbaar amusement.

Zeker geen grensverleggende cinema maar voor wie onderhoudend vermaak zoekt, kan op slechtere plaatsen zoeken.


Waardering: 8 / 10