OP WEBSHOP COOLBLUE ONBETROUWBAAR
In dit artikel geef ik mijn persoonlijke ervaring met online shoppen,
de aankoop van een laptop specifiek bij:
COOLBLUE vs CENTRALPOINT.
Dit artikel is gestaafd met ontvangen e-mails van zowel COOLBLUE als CENTRALPOINT. In tegenstelling tot wat u misschien denkt is MEDIAMARKT niet altijd de goedkoopste. Bij een opzoeking bij BOL voor onderstaande laptop werd doorverwezen naar CENTRALPOINT. De prijs bij BOL en CENTRALPOINT voor de onderstaande laptop is dus nét hetzelfde.
Hierna ga ik dieper in op de grote verschillen in service tussen COOLBLUE en CENTRALPOINT.
Wie snel de conclusie wil lezen van dit artikel kan naar onder doorscrollen.
Mijn trouwe ACER Aspire 5820 TG laptop begon na bijna 6 jaar dagelijks gebruik wat te sputteren. Ik ging dus online op zoek naar een nieuwe ACER laptop. Als een computer nerd vergelijk ik urenlang computerspecificaties, webshops en prijzen.
Ik kies voor een Acer Aspire VN7-572G-546G. Een middenklasse laptop die als voordeel heeft over een IPS-scherm te beschikken (ideaal voor fotobewerking), een HD-breedbeeldscherm heeft (ideaal voor films) en met Windows 10 al geïnstalleerd.
AANKOOPERVARING:
COOLBLUE vs CENTRALPOINT
PRIJSVERGELIJK
(inclusief BTW op 1 februari 2016)
ACER Aspire VN7-572G-546G (laptop)
CENTRAL POINT: € 1.038
COOLBLUE: € 1.099
Duidelijk prijsvoordeel op dit artikel van € 61 bij CENTRAL POINT.
VOORDELIGER BIJ:
LEVERING
COOLBLUE en CENTRALPOINT leveren mijn laptop beiden gratis.
Nadeel van CENTRAL POINT:
Je kan de verzending niet ontvangen in een B-postpunt of KiALA. Je moet het dus op kantoor laten afleveren of er voor thuisblijven tussen 9u en 17u. Niet meteen handig als het over grotere pakketten gaat.
Voordeel van COOLBLUE:Levering in een B-Postpunt mogelijk.
Je kan dus afhalen op een tijdstip waarop het je uitkomt.
PRAKTISCHER BIJ:
BETALING
Zowel COOLBLUE als CENTRALPOINT aanvaarden betaling met Bankcontact en Mastercard of Visa. Uit mijn ervaring is dat NIET het geval voor COOLBLUE en kan de beveiliging van COOLBLUE zelfs onbetrouwbaar zijn.
Ik kies in eerste instantie voor COOLBLUE (omdat ik er in het verleden al klant was) én ik wil betalen met mijn Mastercard. Ik bestel regelmatig online met deze Mastercard zonder problemen, zelfs recent en internationaal (oa bij Amazon).
https://www.spaarenpluk.be |
Ik betaal met Mastercard niet omdat ik 'in het rood sta' of op krediet leef maar omdat ik aangesloten ben bij het online spaarprogramma SPAAR & PLUK. ttps://www.spaarenpluk.be
Wat mij opvalt is dat ik bij COOLBLUE met een Mastercard betaling NIET wordt doorgestuurd naar een aparte beveiligde website zoals van OGONE.
Normaal tik je dan een code in via het apparaatje dat je van je bank kreeg (in mijn geval Deutsche Bank). Dat werkt in mijn geval zonder problemen bij het online bestellen van tickets voor concerten, bij Kinepolis, bij Amazon, etc.
Ik vertrouw op COOLBLUE op basis van eerdere ervaringen, dus ik tik mijn Mastercard code in én die wordt aanvaard. Ik verheug mij dus alvast op een probleemloze bestelling en een nieuwe laptop.
Ik krijg een bevestiging e-mail van Coolblue.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Tijd voor koffie na uren prijzen en specificaties vergelijken. Ik ontvang een bevestiging van mijn bestelling per e-mail dus ik ga ervan uit dat alles in orde is.
Zo'n 25 minuten later krijg ik een e-mail van COOLBLUE met de melding dat mijn betaling niet aanvaard is.
Hieronder de e-mail zoals ontvangen van COOLBLUE.
|
In eerste instantie denk ik dat ik misschien per abuis een verkeerd nummer intikte maar zoals eerder vermeld word je bij COOLBLUE met een Mastercard betaling NIET doorgestuurd naar een aparte beveiligde website zoals van OGONE. Een vergissing is dan onmogelijk omdat je betaling direct wordt afgekeurd als je per abuis een verkeerd nummer ingeeft. Bij COOLBLUE krijg je bij de betaling met Mastercard dus niet onmiddelijk feedback zoals bij CENTRALPOINT (en vele andere webwinkels).
Ik volg de raad in de e-mail op en plaats de bestelling opnieuw bij COOLBLUE. Terug wordt mijn Mastercard aanvaard. Ik ontvang terug een bevesting e-mail met een ander ordernummer (zie onder). Deze keer ontvang ik géén e-mail dat mijn betaling werd afgekeurd en ben ik in de veronderstelling dat mijn bestelling deze keer vlotjes is verlopen.
Hieronder de 2de bevestiging van COOLBLUE, zelfde bestelling met een ander ordernummer.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Omdat ik na een eerste weigering van COOLBLUE er niet meer gerust in ben check ik de website van COOLBLUE om mijn bestelling te controleren.
HALLUCINANT MAAR WAAR:
Terwijl ik een 2de bevesting e-mail kreeg van COOLBLUE dat mijn order aanvaard was én geen e-mail dat mijn betaling geweigerd was, blijkt nu mijn bestelling bij COOLBLUE simpelweg verwijderd van de website (zonder kennisgeving hiervan per e-mail).
Gelukkig checkte ik dit zelf want anders bleef ik wachten op een e-mailtje dat mijn bestelling in het postpunt is gearriveerd. Ik neem dus de koe bij de horens én bel de klantendienst van COOLBLUE op (niet gratis, dus deze kost moet je bij de poging van een mislukte order rekenen).
Ik vraag hoe het komt dat mijn betaling wordt geweigerd, terwijl ik nog maar pas enkele dagen geleden zonder problemen met dezelfde Mastercard een bestelling plaatste bij Amazon?
De klantendienst vertelt mij dat ze 'om veiligheidsredenen' niet de reden kunnen geven waarom mijn Mastercard wordt geweigerd. Ik vraag hem als het misschien iets met mijn Mastercard nummer te maken heeft of met de grootte van het bedrag maar ik krijg géén antwoord 'om veiligheidsredenen'. 'Een groter bedrag is een groter risico' stelt de klantendienst van COOLBLUE.
Inderdaad, een groter risico zowel voor COOLBLUE maar ook voor de E-shopper. Als je niet in het rood staat én je kaart niet geblokkeerd is, kan je enkel nog denken dat COOLBLUE uiterst onduidelijk is over betalingen met creditcards of er misschien iets scheelt met de beveiliging op hun website... Ook niet meteen geruststellend voor een consument want je denkt dat er iets mis is met je Mastercard en bent al geneigd om Card-Stop op te bellen om je kaart te blokkeren.
Ik zeg aan de klantendienst van COOLBLUE als ze mij geen reden kunnen geven dat ik dan wel naar een andere verkoper op zoek ga.
Na méér dan 2 uur tijdverlies met COOLBLUE kies ik voor CENTRALPOINT.
Goedkoper, minder populair dan COOLBLUE (lees: minder reclame online) en met als nadeel dat je niet in een postpunt kan laten leveren.
Ik plaats de bestelling voor dezelfde laptop opnieuw maar deze keer bij CENTRALPOINT.
Bij de betaling met mijn Mastercard word ik netjes doorgestuurd naar een beveiligde betalingswebsite van OGONE. Ik moet hier mijn veiligheidscode ingeven via mijn apparaatje van Deutsche Bank (zoals gebruikelijk is met online betalingen via mijn Mastercard).
Ik ontvang van CENTRALPOINT een bevestiging e-mail én een e-mail dat mijn betaling mét dezelfde Mastercard aanvaard is.
Beide e-mails vind je hieronder zoals ontvangen van CENTRALPOINT. Zelfde artikel, € 60 goedkoper.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Een half uurtje later ontvang ik van CentralPoint ook bevestiging dat mijn betaling met dezelfde Mastercard die ik tot 2-maal toe tevergeefs bij Coolblue probeerde te gebruiken in orde is.
Geachte heer *******,
Hierbij laten wij u weten dat uw betaling vandaag bij ons is binnengekomen. Alle producten die in stock zijn, worden binnen één werkdag verzonden. Producten die niet in stock zijn, blijven in bestelling staan bij de fabrikant. Deze producten worden verzonden op de dag dat die in stock komen. Na verzending ontvangt u de factuur via e-mail.
Uw bestelling zal zo spoedig mogelijk naar het volgende adres worden verzonden:
*******
Let op: Indien de verpakking beschadigd is, kunt u dit melden bij het tekenen voor ontvangst. Indien u dit niet doet, kunnen wij bij constatering van beschadigde goederen na levering de goederen niet meer terugnemen. Tevens raden wij u aan om bij de ontvangst van het product naast uw handtekening het woord “SCHADE” te noteren.
Als u de bestelling opnieuw wilt bekijken, kunt u op http://www.centralpoint.be naar Mijn account gaan.
Met vriendelijke groeten,
Afdeling administratie | Centralpoint.be | administratie@centralpoint.be | 011-988360 telefoon | 011-988361 fax | Bezoek: www.centralpoint.be | Twitter: http://twitter.com/centralpoint_be
Op zoek naar geheugen, toners, beamerlampen, UTP-kabels of reserveonderdelen? Vind ze snel ophttp://www.centralpoint.be/configurators
CONCLUSIE:
PRIJSVOORDEEL COOLBLUE vs CENTRALPOINT
Is afhankelijk van het artikel maar in mijn geval (ACER laptop VN7-572G-546G) voordeliger bij CENTRALPOINT.
VOORDELIGER BIJ:
BETALING COOLBLUE vs CENTRALPOINT
De betaling met Mastercard bij COOLBLUE kan als onbetrouwbaar worden beschouwd.
Een betaling mét een geldige Mastercard wordt tot 2-maal toe geweigerd.
De eerste keer kreeg ik hierover een e-mail, de 2-de maal ontving ik enkel een orderbevestiging en geen melding dat mijn betaling werd geweigerd. Als consument ga je er dus verkeerd van uit dat je bestelling en betaling is aanvaard maar blijkt de bestelling simpelweg verwijderd op de website.
VEILIGER BIJ:
LEVERING COOLBLUE vs CENTRALPOINT
COOLBLUE biedt het gemak van afhaling in een B-Post punt, CENTRALPOINT biedt dit niet.
PRAKTISCHER BIJ:
KLANTENDIENST COOLBLUE vs CENTRALPOINT
De bediende van COOLBLUE kon 'om veiligheidsredenen' géén uitleg geven waarom een betaling met Mastercard tot 2-maal toe werd geweigerd terwijl de website dit duidelijk aanbiedt.
Een 2de maal ontving ik zelfs geen e-mail dat mijn betaling was geweigerd.
De klantendienst van COOLBLUE krijgt dus ook het predicaat van onbetrouwbaar.
Met de klantendienst van CENTRALPOINT heb ik nog geen ervaring omdat ik er ook nog geen klachten over heb. De klantendienst van COOLBLUE klinkt niet meteen geruststellend en kan ook geen redelijk antwoord geven op de vraag waarom betaling met Mastercard wordt geweigerd terwijl dit via CENTRALPOINT geen enkel probleem opleverde.
ONBETROUWBARE BETALING MET MASTERCARD
EN SLECHTE KLANTENSERVICE BIJ:
DE AUTEUR RAADT CENTRALPOINT AAN VOOR ONLINE AANKOPEN EN RAADT AANKOPEN BIJ COOLBLUE AF OP BASIS VAN BOVENSTAANDE GEDOCUMENTEERDE ERVARINGEN.