dinsdag, september 22, 2015

FFO 2015 - Filmfestival Oostende - Cafard - De Applausman - Gardenia - The Anarchists - The Here After

CAFARD
Regie: 
Cast:  

Cafard recensie:

Cafard is een 'motion capture' animatiefilm waarin het epos van het historische ACM-korps tijdens de Eerste Wereldoorlog wordt gevolgd.

De animatiestijl van regisseur Jan Bultheel is voer voor discussie: soms lijken de personages, in het bijzonder het hoofdpersonage, nogal cru afgewerkt. 'Motion capture' wil zeggen dat acteurs de scènes voorspelen, waarna de opname op een gesofisticeerde manier wordt 'overgecalceerd' naar grafiek. Qua 'look' laat Cafard denken aan 'A Scanner Darkly', hoewel die laatste voor een wat fijnere afwerking kiest (maar waardoor de animatie ook drukker oogt). Bultheel kiest voor een wat minimalerere 'look' waarin vooral de sfeervolle kleur harmonieën opvallen. 

Vooral de zeer herkenbare stem van Wim Willaert brengt het hoofdpersonage tot leven. Wie vertrouwd is met Oostends dialect, kan wél opmerken dat niet alle stemmen 'van de streek' zijn. Arno had bv als stem niet misstaan bij deze animatie, omdat hij zowat internationaal ambassadeur is van Oostends dialect. De film loopt mét ondertitels want zelfs voor West-Vlamingen is de uitdrukkelijke keuze voor dialect soms moeilijk te volgen maar het verhoogt wel de authenticiteit.

Cafard is voor liefhebbers van het oorlogsverleden en in het bijzonder West-Vlamingen verplichte kost; je merkt de grote aandacht die werd besteed aan het animeren van bekende sites zoals het voormalig casino van Oostende.

Al bij al is Cafard een boeiende ervaring, met een eigenzinnige look en een must voor wie in het oorlogsverleden is geïnteresseerd.

Waardering Cafard: 8 / 10


DE APPLAUSMAN
Regie:  
Cast: Antoon De Pauw en kennissenkring

(trailer niet beschikbaar)


De Applausman recensie:

Antoon De Pauw was een cultfiguur in de jaren '90. In de pers kreeg hij de bijnaam 'de applausstreaker' omdat hij ongevraagd talrijke podia beklom om applaus te stelen. Aanvankelijk wist de pers en het publiek niet wat er van te maken: was het een performance act van een kunstenaar om de cultus van het succes in vraag te stellen, een psychiatrische patiënt of zomaar iemand die verlegen zat om wat aandacht?

De applausman is een warm, ontroerend onderzoek over een zonderlinge figuur. Via interviews met een cameraman die De Applausman vergezelde tijdens zijn 'streaks', zijn ex-vrouw en de artiesten wiens applaus hij stal, is deze docu een waardig eerbetoon aan vooral een lieve man.

Waardering De Applausman: 8;5 / 10


GARDENIA - BEFORE THE LAST CURTAIN FALLS

Regie: 
Cast: 


Gardenia - Before The Last Curtain Falls recensie:

Gardenia was een glamoureuze theatershow geregisseerd door Alain Platel over de 'coming out' van travestieten en transgenderes. Het éne moment victorieus en zelfzeker paraderend in de spotlight maar de éénzaamheid volgt als het laatste doek gevallen is en ouderdom zijn littekens laat zien.

Deze documentaire brengt fragmenten van het laatste optreden in het NTG maar focust vooral via interviews naar de motivatie van de acteurs om zich als travestiet of transgender te uiten. Dat levert soms 'pakkende' emotionele momenten op, maar voor een kijker die niet geïnteresseerd is in het thema zal deze docu nét iets te lang uitvallen (90 min).

Waardering Gardenia - Before The Last Curtain Falls: 8 / 10


THE ANARCHISTS (LES ANARCHISTES)
Regie: 
Cast:  



The Anarchists recensie:

Een combinatie tussen een historisch politiedrama tijdens het einde van de 19de eeuw, een romance én een kostuumfilm in Parijs.

Tahar ('Un Prophete') Rakim krijgt opdracht om te infiltreren in een anarchistenbeweging. En passant ontstaat een romance mét Adéle ('La Vie d'Adèle) Exarchopoulos.

Hoewel er duidelijk geld, tijd en moeite is gespendeerd aan de 'look' van de film, ontbreekt het scenario aan spanningskracht om de kijker mee te voeren. Ook het liefdesverhaal voelt wat misplaatst en geforceerd aan alsof de scriptschrijver geen keuze kon maken tussen historisch drama of een romantische film.

Waardering The Anarchists: 7 / 10


THE HERE AFTER (EFTERSKALV)
Regie: 
Cast:  


The Here After recensie:

Uit de stal van Lars Von Triers productiehuis Zentropa komt 'The Here After' een debuutfilm van Magnus Van Horn.

Een tienerdelinquent probeert zich te re-integreren in de samenleving. Hoewel zijn 'straf' erop zit, zijn sommige schoolgenoten en de goegemeente erop gebrand om hem een tweede maal boete te laten ondergaan.

The Here After (Efterskalv) start beloftevol met een trage opbouw én kan rekenen op uitstekende cinematografie van Lukasz Zal, maar in de tweede act steekt er te weinig tempo en spankracht om het tot een emotioneel drama op te tillen.

Waardering The Here After: 6,5 / 10