maandag, september 10, 2018

FFO 2018 - Filmfestival Oostende - Recensie Will Tura Hoop Doet Leven



Recensent John Solitude

Ik hou niet van nederlandstalige schlagermuziek. Ik hou niet van schlagermuziek tout court maar als Will Tura 'Eenzaam Zonder Jou', 'Hopeloos', 'Hoop Doet Leven', 'Arme Joe' of 'Ik Mis Je Zo' zingt, dan ontdooit de cynicus diep in mij.

Will Tura werd vaak door de zelfverklaarde 'serieuze cultuurliefhebber' weggehoond als een zanger voor het klootjesvolk. Zijn teksten getuigen van eenvoud en pretenderen geen literatuur te zijn, zijn dictie klinkt vaak  nét iets te geforceerd proper... en toch 'Ik ben zo eenzaam zonder jou', tja... drukt het niets iets universeel uit in al zijn oprechte directheid?

De 'rehabilitatie' van Will Tura kwam er toen Belgische rockers in 'Turalura' zijn enorme song repertoire (méér dan 500 zelfgeschreven composities) begonnen te coveren. 'Arme Joe' van Noordkaap... ja, dat is een Tura nummer. En ook de stoere Arno zong 'Ik ben zo eenzaam zonder jou'.

Dominique Deruddere (die al decennia aan het Vlaamse filmrepertoire timmert met enkele pareltjes als 'Crazy Love' -gebaseerd op het oeuvre van Bukowski- en 'Iedereen Beroemd') werd als 'eminence grise' aangesteld door Jean Kluger (die meer dan 50 jaar de producer en uitgever was van Will Tura) om Tura de documentaire biografie te bieden waarop hij meer dan recht had.

'Will Tura - Hoop Doet Leven' is een boeiende chronologische biopic over hoe een wat stuurloos jongetje uit een arbeidersgezin uit Veurne per toeval zijn talent ontdekt: door het vinden van een mondharmonica op zolder. 
'Hoop doet Leven' is géén blind adoratiestuk: het verhaalt over het zwoegen van de kwetsbare Tura, het lange zoeken naar een eigen 'sound' en talloze nummers die nergens heen gingen. De weg voor Will Tura 'Ik ben zo eenzaam zonder jou' schreef die uitgroeide tot een anthem in de Belgische popgeschiedenis. Hij breide er meer dan 100 hits aan.

Vertelt in het 1ste persoon perspectief door die heerlijke hese stem van Jan Decleir is 'Will Tura - Hoop Doet Leven' een meer dan verdiend en waardig eerbetoon aan een monument uit de Vlaamse popgeschiedenis.