dinsdag, september 23, 2014

Filmfestival Oostende dag 5 (Kosmos, On The Edge, I Origins)

I Origins: meesterklasse
Dag 5 werd een sterke festivaldag met het aangrijpende Belgische docudrama 'Kosmos' over de uitzetting van Romaanse vluchtelingen in een Brussels klooster; 'On The Edge' is een gedramatiseerde Scandinavische versie van 'The Fast and the Furious' en 'I Origins' is een gewaagde maar geslaagde clash tussen wetenschap en spiritualiteit.

 'I Origins' wist zelfs een traan van uw verslaggever weg te pinken en krijgt dan ook het predicaat mee: 'niet te missen' (zie recensie onderaan).

Kosmos
Regie: Ruben Desière
Met: de bewoners van het Brusselse klooster Gesu

Kosmos is een sobere, pijnlijk accurate registratie over de levensomstandigheden van een Romaans gezin in een kraakpand. De 'acteurs' zijn bewoners en hun prestatie is meteen Cannes-waardig.
De woekerende dreiging en aantasting van het recht op een menswaardig bestaan worden zonder franjes geregistreerd in dit rauw sociaal realistisch docudrama.

Beoordeling John Solitude: 4,5/5

(trailer niet beschikbaar)


On The Edge (Lev Staerkt)
Regie: Christian E. Christiansen
Met: Cyron Melville, Jakob Oftebro

'On The Edge' start als een low-budget versie van 'The Fast and the Furious' (de Amerikaanse actiefilmreeks over het illegaal straatracecircuit) maar de film kiest voor een moraliserende richting als één van de straatracers een dodelijk verkeersongeval veroorzaakt.

De Dienst voor Verkeersveiligheid en bezorgde ouders zullen ongetwijfeld blij zijn met 'On The Edge' maar het geheel komt net iets te glad, te vlot en voorspelbaar over.

Beoordeling John Solitude; 3,5/5



I Origins
Regie: Mike Cahill
Met: Michael Pitt, Astrid Bergès-Frisbey

DE grote verrassing op het festival. Een Amerikaanse film nota bene over een bioloog die ogen bestudeert om de creationisten te weerleggen. Maar dan neemt de film een onverwachte wending door een love story tot een spiritueel ingrijpende gebeurtenis te transformeren bij de op feiten steunende wetenschapper.

Een film maken over een delicaat thema (zeker in het landschap van de Amerikaanse cinema) en 'en passant' ook een niet sentimentele en geloofwaardige romance neerzetten: faut le faire. Originele cinema van het beste kaliber.

Of om het kort te maken: ik was er niet goed van en greep nét als menig bezoeker naar mijn zakdoek. De film werd oa bekroond met de Alfred P. Sloanprijs op het Sundance festival.

In de categorie: absoluut niet te missen.

Beoordeling John Solitude: 5/5 (meesterwerk)