woensdag, september 17, 2014

Filmfestival Oostende Dag 3: A Most Wanted Man, The Priests Children en Kreuzweg

(alle trailers vindt u onder de recensies)

Kreuzweg
Het meesterwerk van festivaldag drie was zonder twijfel 'Kreuzweg' (zie recensie onderaan; een niet te missen meesterwerk).

'A Most Wanted Man'
, het afscheid van acteur Philip Seymour Hoffman is zeker een aanrader voor liefhebbers van de spionagefilm.

De tragikomedie 'The Priest's Children' was bijwijlen grappig maar oversteeg vaak niet het niveau van een billenkletser.

A Most Wanted Man
Regie:
Anton Corbijn
Met: Philip Seymour Hoffman en Willem Dafoe

De in februari aan een heroïnedosis overleden betreurde acteur Philip Seymour Hoffman speelt het hoofd van een anti-terreurbrigade in Berlijn.

Een intelligente spionagethriller die bewijst dat boeiende actiefilms ook mogelijk zijn zonder explosies of een paar dozijn moorden. Geregisseerd door Anton Corbijn op basis van een boek van klassiek spionageauteur John Le Carre.

Dat Corbijn voorheen ook fotograaf was, merk je aan de uitgepuurde en knap gestilleerde cinematografie.

Een aanrader voor wie zich wel eens durft te laten verleiden door een psychologische actiefilm. Tevens een waardig afscheid van Philip Seymour Hofman.

Beoordeling: 4/5




The Priest's Children
Regie: Vinko Bresan
Met: Cresimir Mikic en Niksa Butijer

Vertoond in het kader van de reeks 'Taste of Europe' waarvan ik jurylid ben.

Een Croatische-Servische tragikomedie waarin een dorpspriester zijn volgelingen het vruchtbare ophelpt door hun condooms heimelijk te doorprikken.

Een balansact op het slappe koord tussen onderbroekenlol, slapstick en de gevolgen van ongewenste zwangerschap. Enkele grappige scénes kunnen niet verbergen dat het basisgegeven net iets veel wordt uigemolken.

Beoordeling: 3,5 /5



Kreuzweg
Regie: Dietrich Brüggemann
Met: Lea van Acken, Lucie Aron

Dit Duits drama toont op pijnlijk genânte manier hoe een tienermeisje, geïndoctrineerd door haar fanatiek katholieke moeder en aangemoedigd door een priester voor het pad van Christus kiest.

De scénes, vaak opgenomen met één statische camera die soms tot 10 minuten lang blijft registeren uit één camerahoek, toont wat de kracht van cinema kan zijn. Als kijker voel je bijna plaatsvervangende schaamte in dit meesterlijk geacteerde en geregisseerde drama.

Dit valt onder categorie absoluut niet te missen.

Beoordeling: 5/5 (meesterwerk)