zondag, december 20, 2015

Beste Mannenparfum - Heren Eau de Toilette 2015

In december 2015 ging John Solitude op zoek in de schappen van oa Planet Parfum, Paris XL, Inno, ‘l Occitane, Rituals en de Bodyshop naar het beste mannen - herenparfum of Eau de Toilette van 2015.


Alle parfums werden getest in ideale omstandigheden ttz in de originele verpakking, niet als een kleine 'sample' verstuiver maar uit dezelfde flacon als waarin u het koopt. Zowel een verstuiving op een kartonnen teststrip als een test op de huid werden uitgevoerd.

In totaal werden zo’n 60 parfums getest in sessies van 10 om vermoeidheid van de reukzin te vermijden. Na de testsessie volgde research over de samenstelling van het parfum én de opinie van experts. Bij twijfel werd hetzelfde parfum 2-maal getest, éénmaal zonder voorkennis, een 2-de maal met voorkennis van experts.

John Solitude is een onafhankelijk criticus, niet commercieel verbonden met de parfumindustrie en dient géén enkel ander belang dan de lezer te informeren. John Solitude haalt géén enkel financieel of materieel belang uit deze recensie. De waardering van een herenparfum is zeer persoonlijk; in de hiernavolgende besprekingen wordt ook objectief geargumenteerd hoe deze top 3 is samengesteld.

Om in aanmerking te komen voor de  prijs John Solitude ‘Beste Mannen Heren Parfum of Eau de Toilette 2015’ moet de geur voldoen aan de volgende 5 voorwaarden:


  • een uitgesproken mannelijk karakter maw niet te zoeterig en dus geen ‘unisex’ geur
  • een originele en gedurfde compositie met een uitgesproken eigen karakter maw géén geur van dertien in een dozijn
  • géén ultra populaire geur; de reden hiervoor is dat geen enkele man als compliment wil horen dat hij ruikt als een andere man  –bestsellers en populaire namen als bv One Million van Paco Rabanne, Eau Sauvage en Fahrenheit van Dior en ‘l Homme van Yves Saint Laurent werden uitgesloten van deelname vanwege te mainstream geworden
  • verpakking, geur en uitstraling moeten naadloos één concept vormen
  • het parfum moet niet noodzakelijk in 2015 zijn uitgebracht; dit is een top 3 ‘all-time’ van mannelijke parfums die gangbaar verkrijgbaar zijn in de Benelux in 2015 (parfums die enkel online verkrijgbaar zijn in het buitenland werden uitgesloten van deelname)

Om de spanning erin te houden,
de top 3 in omgekeerde volgorde van 3 naar de absolute nummer 1.


Nummer 3

LOLITA LEMPICKA - AU MASCULIN INTENSE
Au Masculin Eau de Parfum Intense van Lolita Lempicka is een oriëntaalse houtachtige geur voor heren uitgebracht in 2015. Dit is een herformulering van het origineel uitgebracht in 2006.

Compositie door topneus in de parfumbusiness 
Annick Menardo


Samenstelling
Topnoten: bergamot en steranijs.
Hartnoten: vetiver en agarhout (oud)
Basisnoten: mirre en iris.

Beoordeling John Solitude

De herformulering in 2015 heeft een méér uitgesproken mannelijk karakter dan het origineel door het weglaten van vanille, wat het origineel uit 2006 een nét iets te vrouwelijke touch gaf. De vorm van de flacon bleef hetzelfde maar het nogal speelse hemelsblauw van het origineel krijgt dit keer een meer toepasselijk diep mosgroene geur.


Dit is een gedurfde én originele compositie die zich sterk onderscheidt van doorsnee en populaire mannenparfums.

Enig punt van kritiek is de naam; het merk Lolita Lempicka roept nu éénmaal een vrouwelijke associatie op, zowel in de verpakking als het totaalconcept. Sommige mannen kunnen de vormgeving als te feminien ervaren, vooral de flacon doet nogal speels aan.
Als we enkel de geur beoordelen is dit bij de absolute top. Ook hoog gewaardeerd bij parfumexperts en enthousiastelingen op de internet communiteit.



Nummer 2
KENZO - KENZO POUR HOMME
Kenzo pour Homme van Kenzo is een aromatisch-aquatische geur voor heren uitgebracht in 1991.

Compositie: Christian Mathieu

Samenstelling
Topnoten: mahoniehout, salie, bergamot, citroen en zeenoten
Hartnoten: nootmuskaat, anjer, jeneverbes, orris wortel (Iris Germanica), perzik, jasmijn, karwijzaad, lelietje-van-dalen, roos en den;
Basisnoten: sandelhout, amber, muskus, balsem spar, eikenmos, vetiver, ceder en labdanum.

Beoordeling John Solitude:

Kenzo pour Homme is een uitgesproken originele en mannelijke geur die zowel citrus- als houttoetsen feilloos combineert tot één onweerstaanbare zeer complexe 'blend' die véél elementen bevat.
Kenzo pour Homme leent zich uitstekend als een fris mannelijk zomerparfum door de citrus elementen maar het bevat ook voldoende houttoetsen om in de winter te dragen. Multifunctioneel, niet offensief, uitgesproken fris én met voldoende karakter om opgemerkt te worden. Quasi onvergelijkbaar met andere merken, dus zeer origineel qua compositie.

Kenzo pour Homme is véél populairder dan de John Solitude nummer 3 Lolita Lempicka Au Masculin Intense maar nét niet mainstream genoeg om het risico te lopen hetzelfde te dragen als iemand anders. Ook de prijssetting is zeer gunstig.

Verpakking, concept en uitstraling sluiten feilloos bij elkaar aan in tegenstelling tot Lolita Lempicka’s Au Masculin Intense; daarom Kenzo pour Homme op nummer 2 van John Solitude’s Beste Mannenparfums 2015.


Nummer 1
LALIQUE - ENCRE NOIRE

Encre Noire
 van Lalique is een houtachtige aromatische geur voor heren uitgebracht in 2006.

Compositie:
Nathalie Lorson
Samenstelling
Topnoot: cipres
Hartnoot: vetiver
Basisnoten: muskus en Kasjmier hout


Beoordeling:

Encre Noire is een tijdloze cultklassieker. De kans is bijzonder groot dat u nog nooit van deze heren Eau de Toilette hoorde maar een kleine groep enthousiaste volgelingen maakt dat deze Eau de Toilette al sinds 2006 op de markt is.

Lalique maakt in tegenstelling tot de grote kanonnen als Dior, Armani en Calvin Klein slechts op een bescheiden schaal publiciteit voor hun producten dus Encre Noir moet het hebben van mond-aan-mondreclame en doorgaans zeer positieve recensies van parfumexperts.

Om de kunst van Encre Noire te begrijpen is het noodzakelijk dat u na het verstuiven minstens 10 à 15 seconden wacht vooraleer aan de teststrip te ruiken anders ruikt u enkel de topnoten. Véél beter is het op uw huid te verstuiven en op te merken hoe de geur evolueert. Zelfs al is uw eerste indruk niet verpletterend; verstuif het bv op uw pols en beoordeel over de tijdspanne van enkele uren. Dit is een geur waar uw reukzin moet aan wennen omdat het zo volstrekt eigenzinnig en uniek is. 
Omdat de opening vrij krachtig is hebben veel testers de verkeerde indruk dat deze geur een walm rondom u genereert maar dit klopt niet. Na 1 uur zal de geur zeker nog waarneembaar zijn voor omstaanders maar op een niet offensieve manier.


Uitgesproken mannelijk, volstrekt origineel, klasse, elegant, gedurfd en distinctief. De kans dat iemand anders deze geur (her)kent, laat staan draagt in de kamer is quasi nihil. Bereid u voor op vragen in de positieve zin als 'Wat is het?', lach dan eens en houdt het geheim voor uzelf.

Geur, verpakking en concept sluiten naadloos bij elkaar aan. De flacon is een stijlvolle zwarte inktpot met een houten deksel. De geur evoceert inderdaad een associatie met (Indische) inkt. Geen overtollige tierlantijnen in de design, pure geurkunst. prachtig design. Grote prijsverschillen tussen de verschillende retailers, vergelijken loont financieel de moeite.

In 2015 werd Encre Noire à l’Extreme uitgebracht maar John Solitude kiest voor het origineel.

Een meesterwerk behoeft géén herformulering; pure klasse en jawel kunst.

Vond u deze recensie interessant. Vergeet dan aub niet op de 'like' knop te klikken onder dit artikel; dat helpt om dit weblog te laten groeien.